ZZP Netwerk Nederland richt zich op ondernemende éénpitters die bewust voor het zelfstandig ondernemerschap hebben gekozen.
Missie ZZP Netwerk Nederland
Maak een profiel aan!
bannerpositie 13 - ikwordzpper  tm1212
Zoek en vind onze ZZP'ers!
Promoot je e-book of gewone boek
De ZZP'er is oké
Historie ZZP Netwerk Nederland
Beschikbaarheid van ZZP'ers

OPINIE: Vakbond gijzelt Platform Zelfstandige Ondernemers

Geplaatst op 03-03-2011

OPINIE

door:
Jerry Helmers

De oorverdovende stilte van PZO


Het was voor de echte ondernemers even schrikken vorige week. FNV pleitte voor het vrijstellen van de fiscale bijtelling voor busjes in de bouw. Degenen die de blogs en tweets hierover hebben gevolgd, weten dat dit weinig ondernemende plan op nauwelijks bijval kon rekenen. In ieder geval niet van de echte ondernemers. Een tsunami van ongeloof ging door ZZP-land.

Echter, de grote afwezigheid in dit debat was PZO.

Die structurele oorverdovende stilte begint zo langzamerhand verontrustend te worden. De vakbond (daar willen echte ondernemers in de belangenbehartiging toch niet mee geassocieerd worden?) lanceert proefballonnetje na proefballonnetje en PZO zegt niets.

En dat zou je toch wel verwachten van een club die een deel van de formele belangenbehartiging (o.a. in de Sociaal Economische Raad) ter hand neemt. Je gaat bijna denken dat PZO geen mening heeft. Of dat PZO bevreesd is wat haar eigen achterban zal vinden. Want, dáár zijn ongetwijfeld ook ZZP-ers in de bouw bij aangesloten. En die wil je niet voor het hoofd stoten. Bang om leden te verliezen?

Voorziter Esther Raats moet worden uitgedaagd voor een publiek debat. Raats c.s. dient eens helder te verwoorden wat zij onder ondernemerschap verstaat en wat de verantwoordelijkheid is van elke ondernemer vanaf het moment dat hij of zij staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Want, al die ZZP-ers in de bouw, die een eigen busje hebben, zijn toch ook ondernemers?

Is het niet onderdeel van het ‘werken voor eigen risico en rekening’ dat je dus ook op fiscale bijtelling moet rekenen als je dat busje hebt aangeschaft. Datzelfde regime geldt immers voor elke ondernemer; iedereen moet de bijtelling met de fiscus afrekenen. Een advocaat, een fotograaf, een journalist, een financieel consultant, een weddingplanner… Iedereen, die een auto op naam van de zaak heeft staan, heeft die verplichting. Waarom wil de vakbond dan een uitzonderingspositie?

Vervelend
Dat het nu in de bouw – door de economische time out - wat minder gaat en dat de ZZP-ers die daarbinnen actief zijn, het dus zwaar hebben gekregen, is bijzonder vervelend voor deze groep. En dat zullen we ook niet ontkennen. Maar er is nog steeds werk. Ook in de bouw. Nederland ligt echt niet plat. Het gaat er om dat ook deze (bouw)ZZP’ers in eerste instantie op hun ondernemerscompetenties moeten worden aangesproken in plaats van het meteen makkelijker maken van het fiscale regime waarbij ‘andere’ ZZP’ers worden vergeten. Ondernemen is ook iets wat je moet doen in moeilijkere tijden, hoe vervelend ook.

Of is er nog een ander antwoord mogelijk?

We zouden het graag eens willen horen van PZO. De belangenbehartiger gaat er prat op in de SER ‘alle ZZP’ers’ te vertegenwoordigen, maar zo heel langzamerhand wordt ze gegijzeld door de proefballonnetjes van de vakbond. Een ondernemend tegengeluid is nodig. PZO moet het lef hebben een mening te vormen. Voor je het weet denkt de politiek in Den Haag dat ZZP'ers helemaal geen ondernemers zijn maar louter hulpbehoevende eenpitters. Want, die indruk wordt wel gewekt met suggesties van de vakbond, zonder dat daar op een ondernemende wijze tegengas aan wordt gegeven.

PZO moet eens hardop durven zeggen wat ze bedoelt met de belangenbehartiging van de ZZP’er.

Nee het kan nog sterker: PZO moet nu het lef tonen om te zeggen wat ze eigenlijk onder ondernemerschap verstaat.

Jerry Helmers
voorzitter ZZP Netwerk Nederland

Jerry Helmers schrijft tevens één keer in de twee weken in de Telegraaf een column over ondernemerschap.


ZZP Netwerk Nederland heeft als eerste in het 'Nationale ZZP-debat' een definitie gegeven van het begrip ondernemerschap


Reacties

yWDUDuJS

VqpiED , [url=http://iymojepdkcte.com/]iymojepdkcte[/url], [link=http://uefnlztjzxam.com/]uefnlztjzxam[/link], http://zdkrpqyjhkyo.com/

cdElaPAdKH 15-05-2011 @ 03:31

TfSsdSzVqeLiTkQDdGx

OW2rWA , [url=http://aijkewvimhmw.com/]aijkewvimhmw[/url], [link=http://btbrrausxhwv.com/]btbrrausxhwv[/link], http://wetjogvypxyq.com/

EfCvIyVLDDHoCK 08-05-2011 @ 18:00

VeAZgNLBhiaurKLjl

Thanks for shanrig. Always good to find a real expert.

aSfVfwTHqNNI 07-05-2011 @ 00:49

Ik wist niet dat FNV zo een merkwaardig plan had gelanceerd. Het is goed dat zzp netwerk nederland hier een duidelijk statement van pzo vraagt. ik kan me niet voorstellen dat pzo het hier mee eens is maar het is wel zo dat we moeten oppassen dat dit soort ideeén niet door de politiek worden opgepikt.

overigens snap ik dat gijzelen niet helemaal jerry

Anneloes van den Hamer 06-03-2011 @ 13:10

Misschien moeten we concluderen: wie zwijgt, stemt toe. PZO vindt dit plan van de vakbond waarschijnlijk een uitstekend plan!

J. Ramers 04-03-2011 @ 18:44

Zwolle

Zowel pzo als de vakbonden vergeten dat ik zelf voor ondernemerschap heb gekozen. Het is precies de reden dat ik me helemaal niet wil aansluiten bij al die clubs; ik heb juist voor een onafhankelijke koers gekozen toen ik ondernemer werd.

M Smeenks 04-03-2011 @ 11:50

Als eerste vind ik het nog steeds uiterst merkwaardig dat de vakbond mij 'vertegenwoordigt'. Goed, ik ben daar niet bij aangesloten maar ik voel me als ondernemer totaal niet verbonden met een organisatie als FNV. Ik voel me veel meer verbonden met een club als ZZP Netwerk Nederland of PZO; alleen laatstgenoemde schittert wel door nooit iets te willen zeggen of een statement te maken. Dat is jammer, vooral in zo'n kwestie als de bijtelling van bestelbusjes. Ik denk dat de heer Helmers gelijk heeft dat al die proefballonnetjes van de vakbond tot enorm verkeerde indrukken kan leiden en dus moet dat tegengeluid worden gegeven.

V Jak 04-03-2011 @ 10:51

Ik snap echt niet dat de vakbond zich inzet voor de belangenbehartiging van de zzp-ers. Ik ben zelf zzp-er, ik ben ondernemer en volgens mij houdt de vakbond zich bezig met arbeidsvoorwaarden enzo; maar dat regel ik toch zelf als ondernemer?

Nadienne Gutierrez 04-03-2011 @ 00:31

Ik vind persoonlijk dat je per branche moet bekijken waar hulp nodig is en waar niet. Is het niet licht "a-sociaal" om een sector, zoals de bouw, geen impulsen te gunnen?

Marinus van der Gaa 03-03-2011 @ 15:40

PZO is voorstander van gelijke behandeling van alle ondernemers en kan zich niet vinden in dit recente pleidooi van FNV Zelfstandigen Bouw.

Mieke van Westing 03-03-2011 @ 14:48

Jerry, ik mis eigenlijk in je betoog de optie dat iedere zzp-er vrijstelling zou moeten kunnen krijgen van de fiscale bijtelling. Daar is iedereen bij gebaat, alle zzp-ers dus. En dan geldt het voorstel van fnv dus voor iedereen.

Georg Mooij 03-03-2011 @ 14:36

Pzo moet eigenlijk wel rea geren

Ik weet niet of pzo "oorverdovend stil" is in het hele gedoe over alle zzp-ers maar het viel mij ook op het plan van die bijtelling voor de busjes in de bouw en dat dit blijkbaar niet zou moeten gaan gelden voor zzp-ers die niet in de bouw zijn. Zou mooi zijn als pzo hier op zou reageren en vertelt wat ze vinden!

Herma Ridder 03-03-2011 @ 13:46

Ik ben het helemaal eens met deze constatering. Ik heb ook een auto op de zaak staan en het zou toch van een soort willekeur getuigen als zzp-ers die in de bouw werkzaam zouden zijn, andere (betere?) fiscale voordelen zouden mogen genieten. Inderdaad PZO!!! Wat vinden jullie?

Albert Baas 03-03-2011 @ 13:25

Plaats reactie