Home > Nieuws > OPINIE: Wanneer gaan ZZP-belangenbehartigers vanuit...
OPINIE: Wanneer gaan ZZP-belangenbehartigers vanuit ondernemerschap beredeneren?
OPINIE
door Jerry Helmers, voorzitter ZZP Netwerk Nederland
ZZP'ers verplichtingen opleggen?
'Wanneer gaan ZZP-belangenbehartigers vanuit ondernemerschap beredeneren?'
Afgelopen weekend was er even flink wat paniek in ZZP-land; SER kroonlid Ferdinand Grapperhuis liet zaterdag in Nieuwsuur weten dat de ZZP’er vooral als werknemer moet worden gezien en dat je hen dus verplichte arbeidsongeschiktheids-, ziektekosten- en inkomensverzekeringen moet opleggen.
Natuurlijk de grootste kolder. Grapperhuis weet overduidelijk niet wat ondernemerschap is en bovendien was het teleurstellend dat het weinig kritische journaille van het linkse Nieuwsuur daar ook geen vraag over wilde stellen. Maar… eigenlijk is het wel begrijpelijk dat Grapperhuis deze uitspraken deed.
De reden? De belangrijkste ZZP-belangenbehartigers (FNV Zelfstandigen, ZZP-Nederland en PZO) beredeneren in het debat niet vanuit ondernemerschap. En Grapperhuis trok daaruit zijn conclusie.
Grote verontwaardiging dus de laatste dagen op Social Media waar tig duizend ZZP’ers lieten weten ‘not amused’ te zijn met dit weinig ondernemende proefballonnetje van het SER-kroonlid.
Maar ook selectieve verontwaardiging bij enkele ZZP-belangenbehartigers.
Zo liet het Groningse ZZP-Nederland op Twitter weten dat ZZP’ers “niet betutteld willen worden”. Daar zijn we het natuurlijk helemaal mee eens. Maar het is merkwaardig dat deze Groningse club al sinds haar eigen oprichting alleen maar betuttelt met als laatste dieptepunt haar succesvolle lobby een ‘Financiële Bijsluiter’ voor ZZP’ers te moeten willen opstellen. Een bijsluiter waarin bijvoorbeeld staat dat een ondernemer meer moet verdienen dan moet uitgeven. Of dat je op tijd je belastingen moet betalen. Betutteling in optima forma; een (échte!) ondernemer weet dat dit zijn kernverantwoordelijkheid is. Daar heeft een (échte!) ondernemer geen ‘Financiële Bijsluiter’ voor nodig.
Overigens lijkt ZZP-Nederland vergeten dat haar oprichter en voorzitter Johan Marrink vorig jaar nog een keer twitterde dat het hém niet uitmaakte of de ZZP’er als ondernemer of als werknemer wordt gezien.
Blijkbaar is het inzicht van heden een goed teken, maar ZZP-Nederland moet natuurlijk niet verrast zijn als dergelijke proefballonnetjes door een SER-kroonlid worden opgelaten; die leest immers ook de kranten en ziet ook wat een belangenbehartiger roept en zegt.
Selectieve verontwaardiging
Een ander bijna amusant (lees:treurig) voorbeeld van selectieve verontwaardiging is de reactie van PZO. Ook PZO liet via Social Media weten beslist geen voorstander te zijn van de ideeën van Grapperhuis. Maar het frappante is dat notabene PZO-voorzitter Esther Raats IN de SER de ZZP’ers vertegenwoordigt. Heeft mevrouw Raats dus nooit tegen haar collega-SER-lid Grapperhuis gezegd dat ZZP’ers ondernemers zijn en dat ze beslist niet vergeleken willen worden met werknemers én dat hen al helemaal geen verplichtingen moeten worden opgelegd?
Wat doet Esther Raats eigenlijk in de SER?
Geen flauw benul. Raats staat sowieso al bekend als iemand die niet het debat durft aan te gaan, die moeilijk tegen kritieken kan, haar dossiers niet goed kent of die geen statements durft te maken, maar als zij in haar eigen Telegraafcolumn standaard zegt dat ze ‘alle ZZP’ers vertegenwoordigt’, dan is het raadzaam om wellicht eens een keer écht naar die ZZP’ers te luisteren. En dát ondernemende geluid dus veel actiever te laten horen in de bijeenkomsten van de SER.
Van Raats weten we bovendien dat ze liever de overeenkomsten zoekt in plaats van de verschillen, maar juist dat laatste is zo ongelooflijk essentieel in dit recente debat. Het gaat hier om het verschil! We moeten namelijk voorkomen dat SER-kroonleden überhaupt zulke weinig ondernemende proefballonnetjes oplaten, voordat het te laat is en een kabinet een SER-advies overneemt. En wij als ZZP’ers de pineut zijn waardoor we ons ondernemerschap vaarwel kunnen zeggen.

FNV Zelfstandigen
In de SER laat Raats zich overigens compleet overvleugelen door de veel slimmere Linde Gonggrijp, voorzitter van FNV Zelfstandigen (de vakbond!), die veel effectiever en vaker de media opzoekt en blijkbaar veel succesvoller haar punt weet te maken in de ZZP-belangenbehartiging. En daar moeten we ons zorgen over maken. Want FNV Zelfstandigen heeft zich afgelopen weekend behoorlijk stil gehouden. Want het voorstel van Grapperhuis is uiteraard iets waar de vakbond nooit tegen kan zijn....
Maar het is nog niet te laat.
Misschien dat het gebeurde van afgelopen weekend en de breed gedragen verontwaardiging een eerste aanzet is voor de ZZP-belangenbehartigers om nu eindelijk eens vanuit ondernemerschap te gaan beredeneren en nog duidelijker te maken dat de ZZP’er niet betutteld wil worden; een échte ondernemer maakt zijn eigen keuzes en wil daarvoor ook de verantwoordelijkheid dragen.
Als deze clubs daar in hun communicatie rekening mee houden, dan kunnen we langzamerhand de vakbond buitenspel zetten. Want, geen enkele ondernemer wil vertegenwoordigd worden door een vakbond; een ondernemer zit niet op Grapperhuis-plannetjes te wachten.
En weet je waarom? Juist ja, een ZZP’er is ondernemer en géén werknemer!
Jerry Helmers
Voorzitter ZZP Netwerk Nederland
Lees gerelateerde artikelen:
20 september: Waarom ik geen lid kan worden van PZO
15 juni: Keurmerk voor ZZP'ers? Graag ZONDER vakbond!
3 maart: Vakbond gijzelt PZO
Reacties
okbbTkYWDzbzFBwqAW
cqkklx , [url=http://imptjeuzxzpp.com/]imptjeuzxzpp[/url], [link=http://moteqsxmeefq.com/]moteqsxmeefq[/link], http://ipofkjbmffsn.com/
MVtauEnRFCuuHGkCE 31-01-2012 @ 16:32
xvfjoAOBxyb
b2L6lB , [url=http://nzwbipnvotmn.com/]nzwbipnvotmn[/url], [link=http://bmbnnkzymfwy.com/]bmbnnkzymfwy[/link], http://xbqtxjltihkz.com/
ysHxDlomDTVwcgYy 28-01-2012 @ 18:06
ZxzWgoYKLXeJieZK
Thank you so much for this arctlie, it saved me time!
JjAVhSIlnqjmUdkAWE 26-01-2012 @ 17:52
op de persoon spelen
Beste Jerry,
Natuurlijk weet je dat het eerste algemene SER-Advies uitgaat van de zzp-er als ondernemer (en dus niet als werknemer). Dat Grapperhaus een andere mening verkondigt, is zijn goed recht. Net zoals het ons goed recht is om het daarmee niet eens te zijn. Maar dan je nu andere zzp-organisaties op een flauwe manier kritiseert zegt meer over jezelf dan over die organisaties. Ik denk dat je hier nog wat dossierkennis te kort komt. Of het komt je niet goed uit..........
Kees Huisman
kees huisman 11-12-2011 @ 21:38
Op de een of andere manier zit er ingesleten dat we in dit land voor alles en iedereen maar zo veel mogelijk moeten regelen.
Vanaf de kleuterklas wordt ons wijs gemaakt, dat we niet alles zelf kunnen. Waarom niet eerst mensen de kans geven om te denken wat ze wel zelf kunnen.
Heel goed dus om dit actieve tegengeluid te laten horen. Hopelijk dat dit pleidooi door meer partijen wordt opgepakt.
Groeten Pieter Coffeng
Zelfstandig Ondernemer
Purmerend
P. Coffeng 07-12-2011 @ 15:19
Hallo Jerry,
Mooi scherp verhaal! Blijf alsjeblieft de Advocaat van de Duivel. Ik weet niet of jullie missie zal slagen, maar ik ben echt blij met het continu kritische geluid dat jullie steeds laten horen!
Groetjes, Nathalie
PS Ik heb net ook nog op je leuke Telegraafcolumn gereageerd!
Nathalie van Duinen 02-12-2011 @ 13:54
Het is nogal wat: heb ik een paar jaar geleden eindelijk alle moed verzameld om voor mezelf te beginnen. Baan opgezegd, goed overleg gehad met mijn vrouw hoe we dat zouden gaan vormgeven..... ben ik er mentaal helemaal klaar voor....
Krijgen we ineens te horen dat we dus toch geen ondernemer zijn?
Terecht alle commotie op Twitter (ik heb zelf de tv-uitzending niet gezien),maar ook een juiste constatering van Jerry Helmers: wat doen al die andere zzp-clubs eigenlijk? Hoop dat degenen die in de ser vertegenwoordigen, zich eens gaan realiseren dat het op deze manier oorlog wordt; tussen de ondernemers en de zogenaamde zzp-ers!
M. Sterk 02-12-2011 @ 09:43
Paniek om niks. Ik ben ondernemer. Punt uit.
Marly Boender 30-11-2011 @ 23:31
Groeten uit Amsterdam
Ik word echt D O O D M O E van al die discussies over ZZP-ers. Al die flauwekul; laat ze lekker ondernemen en als het niet lukt, dan zoeken ze gewoon weer een baan.
Weg met Esther Raats (nooit van gehoord!), Johan Marrink, Linda Gongrijp of Jerry Helmers. Doek alsjeblieft al die onzinclubs op!
Peter van Bragt 30-11-2011 @ 17:37
@ William Beijmeijer
Ik ben het niet met je eens. Het is heel raar als de SER iets vaststelt, dat individuele SER_leden ineens toch hun eigen mening verkondigen. AFspraak is toch afspraak?
De onzin uitspraken afgelopen zaterdag veroorzaken alleen maar onrust
E G Nortier / Zaltbommel 30-11-2011 @ 16:52
Ik vraag me af wat de leden van al deze zzp-clubs werkelijk vinden. Volgens mij zijn deze zzp-ers alleen maar aangesloten bij die clubs vanwege de prima inkoopvoordelen. De belangenbehartiging staat op een tweede plek. Daar interesseert de gemiddelde zzp-er zich niet voor.
Doet overigens niets af aan het feit dat deze grappenmaker uit de Ser een halt moet worden toegeroepen
Tanja Berk 30-11-2011 @ 16:50
Beste Jerry
Je vergeet een belangrijk aspect in je betoog: volgens mij geeft eerder dit jaar de SER officieel verklaard de ZZP'er als ondernemer te beschouwen.
Blijkbaar zijn er binnen de SER dus andere meningen toegedaan, er wordt niet met 1 mond naar buiten toe gesproken.
Voor PZO dus werk aan de winkel: Esther Raats moet alle zeilen bijzetten om ieder afzonderlijk SER-lid op de gemaakte afspraken te wijzen.
Voordat we het weten, draaien we dan weer de andere kant op en dat is niet wat we willen als ondernemers, toch?
E G Nortier / Zaltbommel 30-11-2011 @ 15:14
Twijfelachtig over Raats
Esther Raats zit alleen maar in deze rol van PzO-voorzitter omdat het leuk is voor haar eigen cv. Ik heb haar nog nooit iets zinnigs horen zeggen en ik vraag me af of ze zelf wel
Zzp-er is. Ze staat het liefst op de Societypagina's van het Stan Huygensjournaal met wat Vips om d'r heen en een wit wijntje in haar hand .
Met Esther Raats zullen we de oorlog dus niet winnen. Ik vrees hef ergste voor de toekomst van het ondernemerschap van al die Zzp-ers.
Marcus van Voorn 30-11-2011 @ 14:05
Zzp Netwerk Nederland zal altijd het Zwarte Schaap van de Nederlandse Zzp-familie blijven. En dat is maar goed ook: in het politieke achterkamertjesgesteggel durven al die clubs elkaar niet de echte waarheid te zeggen.
Ik denk dat we zulke scherpe constateringen dan ook moeten blijven koesteren
Groeten,
Gerrard Mooij
Gerrard Mooij 30-11-2011 @ 13:46
Er lijkt een 2deling te ontstaan; we vergeten in de discussie iets te makkelijk dat er ook zzp-ers zijn die eigenlijk niet voor het zelfstandig ondernemerschap hebben gekozen. ze zijn werkloos geworden en weer bij hun oude baas aan de slag gegaan. Hoe denkt meneer Helmers dat dan op te lossen?
Victor 30-11-2011 @ 12:45
Ondernemerschap
Ik ben al 20 jaar Zzp-er, ik volg de discussies een beetje vanaf de zijlijn: ik snap die discussies ook niet zo. Ik heb al 20 jaar het ondernemersgevoel, hoe komt het toch dat we hier de laatste jaren zo aan twijfelen? Meneer Grapperhuis moeten we dus bestrijden: ik wil mijn vrije keuzes niet opgeven
Johan Schapers 30-11-2011 @ 11:42
Niet helemaal mee eens: elk SER-lid heeft natuurlijk wel de vrijheid om te zeggen wat hij wil. En natuurlijk mag een ander het daar ook weer mee oneens zijn
William Beimeijer 29-11-2011 @ 18:29
Duidelijk!
Pittig artikel. Zal waarschijnlijk niet in goede aarden vallen bij esther raats en johan marrink. maar duidelijk is het wel: ik hoop dat deze clubs het licht nu eens hebben gezien!
Marnix van Bezooijen 29-11-2011 @ 17:22
Goede vragen worden hier op geworpen, want ik denk dat alle zzp-clubs nu wel kunnen conlcuderen dat hun lobby nog lang niet de effecten bereiket als zelfs mensen in de ser dingen roepen die NIETS met ondernemerschap te maken hebben.
Elly van Cauter 29-11-2011 @ 17:10
Lobby voor ondernemerschap moet sterker worden. Mooie opdracht voor pzo, zzp-nederland, fnv zelfstandigen en zzp netwerk nederland. Ga samenwerken! Geen behoefte aan SER-ballonnetjes!
B.F. Tramontin 29-11-2011 @ 16:44
Mooi kritisch stukje. Ik vraag me af of PZO en ZZP-Nederland willen reageren. Dat zijn ze eigenlijk toch wel verplicht na afgelopen weekend.
Elroy van Hammink 29-11-2011 @ 14:53
Natuurlijk laat de vakbond niks van zich horen. het voorstel van Grapperhuis is precies in hun straatje!
Danny 29-11-2011 @ 14:36
Ik ben nergens bij aangesloten en ik vind dat prima. Ik mis ook helemaal niks aan al die zzp-clubs.
Toevallig zag ik wel het programma op tv zaterdagavond en daar schrok ik wel van. Hoe is het toch mogelijk dat anderen voor mij willen zeggen welke keuzes ik moet maken? Is Grapperhuis een linkse Pvda-er ofzo, die denkt dat wij ondernemers niks zelf kunnen regelen?
Bart Jan van der Broecke 29-11-2011 @ 13:52
Waarom slaan alle zzp-clubs de handen niet eens ineen? Door de bomen kan je bijna het bos niet meer zien; door wie moet ik me laten vertegenwoordigen?
Femke Dubieu 29-11-2011 @ 13:43
Beste mensen,
PZO is een prima club met oprechte bedoelingen. Maar, PZO vergeet inzichtelijk te maken waar ze mee bezig is. Het is inderdaad - zoals Jerry Helmers terecht constateert - uiterst merkwaardig dat PZO - als SER-lid - blijkbaar vergeet te zeggen bij de bijeenkomsten van de SER, dat de ZZP'er helemaal niet zit te wachten op al die betuttelende en verplichtende verzekeringen.
Ik vrees alleen dat Esther Raats niet de juiste persoon is om dit te doen. Vanaf dag één heb ik me er over verbaasd dat zij tot voorzitter van PZO is gekomen. Ze is niet actief (althans, niet zichtbaar) en laat zich - zo vrees ik ook - in de hoek drukken door FNV Zelfstandigen dat een veel duidelijkere visie heeft op wat ze willen. Dat ik en veel ZZP'ers het niet eens zijn met die visie van FNV Zelfstandigen, moge duidelijk zijn, maar PZO móet zich echt actiever laten horen in de SEr.
Anders ben ik ook bang dat mijn vrije keuze van ondernemerschap ineens helemaal niet meer zo veel vrijheid zal inhouden.
Denise van Asperen 29-11-2011 @ 13:12
Maar wat doet ZZP netwerk nederland dan zelf in de belangenbehartiging?
Sofie Deerenberg 29-11-2011 @ 12:51
Hi Jerry, prachtig mooie visie. Helemaal mee eens en uitermate scherp geconstateerd dat er in de SER dus blijkbaar helemaal niet over ondernemerschap wordt gepraat. Een mooie opdracht (verplichting dus!) voor ons aller Esther Raats!
M. Desjardin 29-11-2011 @ 11:39











