Home > Nieuws > OPINIE: Hebben ZZP'ers met WW-uitkering wel lef? (+REAGEER)
OPINIE: Hebben ZZP'ers met WW-uitkering wel lef? (+REAGEER)
door: Jerry Helmers,
voorzitter ZZP Netwerk Nederland
Eventueel reageren kan geheel onderaan het artikel; we zijn benieuwd naar jouw mening!
We zagen het vorige week al op Twitter: heel langzamerhand raakt men er zich van bewust dat het merkwaardig is dat werklozen, met een WW-uitkering, zomaar een bedrijf kunnen beginnen mét behoud van die WW-uitkering.
De twitterdiscussie – aangezwengeld door ZZP Netwerk Nederland - ontstond na de excuses van Minister Kamp aan ZZP’ers, die onterecht als ‘WW-fraudeurs’ waren aangemerkt. Goed, waar men volgens de wet recht op heeft, daar heeft men recht op. De excuses zullen best terecht zijn.
Maar, de vraag is of we wetgeving niet moeten aanpassen en naar een meer ondernemend niveau moeten tillen.
Wij stellen het daarom helder: als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel dan ben je ondernemer. En dan ben je per definitie niet werkloos. Dat houdt in dat je dan dus ook geen recht moet kunnen hebben op een WW-uitkering.
Als je het lef hebt om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel dan doe je dat immers met een doel. Je hebt een missie, je hebt een ambitie en je hebt een strategie (een ondernemingsplan?) bedacht waarmee je jouw bedrijf van de grond wilt tillen en waarmee je de doelstelling hebt om in je eigen levensonderhoud te voorzien.
Succesvolle ondernemers weten dat dit kei-hard werken is en dat helemaal niets vanzelf gaat. Je moet concessies aan andere aspecten uit je leven doen, je moet bereid zijn om niet te willen ophouden als het even tegenzit; je moet gru-we-lijk hard aan de bak! Kortom, je hebt helemaal geen tijd om werkloos te zijn!
Dit betekent dat je niet een gedempt ondernemersrisico moet willen creëren door het recht op een staatssubsidie te claimen (WW-uitkering) met het argument dat je werkloos bent. Want, je bent niet werkloos!
Natuurlijk moet je – conform de huidige wet- en regelgeving - je verdiensten uit je eigen bedrijf verrekenen met de ontvangsten uit de WW-uitkering, maar mocht je helemaal niets verdienen in je eigen bedrijf, dan hoef je dus ook niets te verrekenen.
Met de huidige regeling hoef je dus helemaal geen lef te hebben om de stap naar het ondernemerschap te maken.
Daarom twee vragen aan al die WW-starters:
- Ben je bereid om ongeacht het resultaat van je ondernemerschap over een jaar je complete WW-uitkering – inclusief rente - terug te betalen?
-
Ben je bereid om in plaats van het ontvangen van een WW-uitkering een lening aan te gaan bij de bank waarmee je jouw ondernemersambities kunt waarmaken?
Als er ook maar enige twijfel is in het te geven antwoord of als hier geen overtuigd ‘Ja’ op wordt gezegd, dan is het gerechtvaardigd om ook twijfel te hebben over de ondernemerscompetenties en -plannen van deze personen. En dan is de aansluitende vraag ook terecht: moeten we daar belastinggeld aan willen besteden?
Het is de hoogste tijd om de waarde van deze betuttelende en weinig ondernemende regelgeving in twijfel te trekken en uiteindelijk af te schaffen. Het zou VVD-minister Kamp hoe dan ook moeten aanspreken. In het VVD-verkiezingsprogramma stond namelijk geschreven dat de VVD ondernemers ziet als mensen met lef.
Een gedempt ondernemersrisico – gecreëerd door wet- en regelgeving – doet op dit moment echter afbreuk aan het begrip ‘lef’. En dat is niet goed voor de beeldvorming rondom het ondernemerschap van ZZP’ers.
Wanneer worden we weer eens echt trots op onze inschrijving bij de Kamer van Koophandel? Ondernemen is lef hebben!
Reacties
Ik ben het helemaal met het artikel eens. We moeten niet verwarren dat je recht zou moeten hebben op een WW-uitkering als je niet-werkloos bent. Want als je onderneemt dan ben je toch niet werkloos? Het argument dat je premie hebt opgebouwd is onzin: die heb je opgebouwd voor als je werkloos bent.
Denise van Asperen 08-06-2011 @ 13:11
Beste Jerry,
Leuk verhaaltje zo van achter het bureau. Zo aan je foto te zien nog lang geen 55. Je bent er nog uit gedonderd door je baas op je 55ste en wetend dat je hoogstwaarschijnlijk nooit meer aan de slag kunt bij een baas, vanwege je leeftijd. Ja inderdaad dan zijn er mensen, die om toch weer aan de slag te kunnen van alles proberen. ook via een "eigen"bedrijf.
Wellicht als je dat ook eens meemaakt, kun je waarschijnlijk wat genuanceerder je proza op internet zetten.
Henk van Zanten 09-03-2011 @ 07:22
@ Paarse Krokodil
Renee Daniels heeft waarschijnlijk zelf een WW-uitkering genoten en op die wijze haar bedrijf opgebouwd. Wat een links en vooral niet-ondernemend verhaal. Wat een gebazel. Geen wonder dat we altijd in de zes-min-cultuur blijven hangen en dat we niet trots mogen zijn op mensen met lef.
Ik ben het juist helemaal eens met de auteur; als je onderneemt dan ben je niet werkloos. En dus moet je geen recht willen hebben op staatsgeld.
En wat een complete onzin om 'ondernemers-in-spé' aan het ondernemerschap te moeten laten ruiken. Voor ondernemen moet je lef hebben. Dat ruiken kun je ook ZONDER ww-uitkering. Daar zit juist de essentie van succesvol en iets op eigen kracht opbouwen.
Ik kan me niet voorstellen dat Renee Daniels met haar Paarse Olifant dus zinnige en ondernemende voorstellen aan haar klanten kan doen. Dat kan alleen maar verworden tot een Paarse Krokodil.
Stijn Vossen 05-01-2011 @ 23:37
Eenzijdig?!
Ik ben het eens met Tjitske: wat een negatief, kortzichtig en (daardoor?) ongenuanceerd stuk. Idem voor veel van de reacties.
De opzet van de regeling is duidelijk: iedere uitkeringsgerechtigde zo snel mogelijk uit de uitkering zien te krijgen. Bij voorkeur via de weg van zelfstandig ondernemerschap, want dan weet je tenminste zeker dat ze nooit meer terug kunnen komen.
Medemenselijkheid heeft er niets mee te maken (“we helpen mensen die anders aan de kant zouden blijven staan” is niet meer dan een verkooppraatje) – deze regeling kent en dient alleen een financieel doel': kostenreductie/-beheersing. Dit moet iedere ondernemer toch aanspreken?
Voor de ex-werknemer is het feit dat hij of zij 6 maanden mag 'wennen' en 'ruiken' aan (het idee van) zelfstandig ondernemerschap als broodwinning een interessant aanbod. Interessant genoeg om er velen mee te overtuigen, zeker zolang de arbeidsmarkt niet tot nauwelijks verbetert. Een geweldig 'lokkertje' dat een conversie-ratio heeft waar menig ondernemer jaloers op is of zou moeten zijn!
Wat een slim bedachte regeling! Wie durft er nou nog te zeggen dat ze in ‘Den Haag’ geen ondernemersgeest hebben???
Als ondernemer zou je de regeling dus JUIST toe moeten juichen - waarmee ik niet gelijk zeg dat 'ie dan maar verlengd moet worden naar een jaar.
Dat
- de 'echte' ondernemers vervolgens in hun misplaatste jaloezie vergeten dat zij uit eigen motivatie (soms ontstaan in de loop van vele, vele jaren) de stap naar ondernemerschap hebben gezet ...
- menig 'echte' ondernemer die stap wel degelijk voorbereid zet of heeft gezet (want Ariën, je hád immers spaargeld dat je als buffer kon gebruiken - zónder dat spaargeld had je weleens hele andere stappen en beslissingen kunnen nemen - en je hebt vast wel nagedacht over en onderzoek gedaan voor je op te zetten bedrijf vóór je ontslag nam) ...
- we de vele ‘gedwongen zelfstandigen’ in dit verhaal maar even helemaal buiten beschouwing laten (want dat is een beerput van een hele andere orde)
- er vervolgens door de 'aanstichtende' partij(en) 'gezeurd' wordt dat ZZP-ers de sociale verzorgingsstaat ondermijnen ...
stemt mij buitengewoon triest.
Kortzichtig en ongenuanceerd denken aan alle mogelijke kanten, dus – behalve aan die van de ex-werknemer!
Hij of zij neemt de verantwoordelijkheid om zo snel mogelijk weer in het eigen onderhoud te kunnen voorzien, staat open voor een volledig nieuwe manier om dat te kunnen doen en grijpt de kans die wordt aangeboden. Wat is daar niet ‘des ondernemers’ aan???
Overigens: part-time ondernemerschap in combinatie met een baan in loondienst zou dus verboden moeten worden? Werknemers met een inschrijving bij de KvK op staande voet ontslagen? Volgens Valerie ben je met/door een KvK-inschrijving immers ineens fulltime bezig met je bedrijf, dus heb je die baan niet meer nodig. Sterker nog: als je ‘m wel houdt, ben je geen echte ondernemer en maak je misbruik van het systeem! Die baan kan dan mooi aan een WW-er gegeven worden. Hoeft die tenminste niet voor zichzelf te beginnen.
Absurd, natuurlijk - net zo absurd om iemand op grond van alleen maar het hebben van een inschrijving bij de KvK zijn recht (ja, recht) op een WW-uitkering te ontzeggen.
Afijn, 't moge duidelijk zijn hoe ik erover denk, óók over de geopperde banklening.
Groeten, Renée Daniëls
Renée Daniëls 29-12-2010 @ 19:45
MOE!!!!!!!!!!
Pffff... ik word hier een beetje moe van
Anti-Zeurkous 09-11-2010 @ 17:17
saskiavancaem@gmail.com
Ik ben het helemaal eens met Arien van de Vaart en heb bewondering voor zijn lef!
Saskia van Caem 09-11-2010 @ 11:04
Eigen risico
Ondernemen is voor eigen risico; niets meer en zeker niets minder!
Carin Fieringa 09-11-2010 @ 09:59
@ Tsjitkse Volkerink
Tsjitske; jouw argumenten in jouw verhaal bewijzen dat het belachelijke regelgeving is. Je zegt dat je misschien gaat ondernemen en toch ook nog gaat solliciteren. Wat wil je nu? Ondernemen of een baan zoeken?
Maak een keuze.
Het kan niet zo zijn dat als je half-gemotiveerd gaat ondernemen (omdat je mischien ook nog een baan hoopt te vinden) dat de staat die twijfel mag financieren door je een ww-uitkering te geven.
@ Tsjitske Volkerink 08-11-2010 @ 22:06
Wat mij opvalt is dat de tegenstanders van het plan geen antwoord geven op de vraag of ze in plaats van een ww-uitkering een lening bij de bank willen aangaan. Volgens mij zegd dat al genoeg.
Nadienne Gutierrez 08-11-2010 @ 21:49
Ik ben het helemaal eens met dit artikel; afschaffen die regeling. Ik wist niet eens dat het kon in Nederland om een WW-uitkering te hebben en dan lekker op je gemakkie je eigen bedrijf beginnen. T moet toch niet gekker worden in dit land.
B. Gremmen 08-11-2010 @ 19:48
negatief
wat een vervelend en negatief stuk! Als dit belangenbehartiging is dan ben ik meteen weg.
Ik ben vanaf 1 januari werkloos, na 15 jaar dienstverband. Ik ben kostwinner in ons gezin en ik overweeg om nu zelfstandig te gaan werken. De regeling die het UWV heeft zou daarbij de overgangssituatie kunnen begeleiden. Daarmee zal ik nogsteeds hard moeten werken om een evt. onderneming een succes te laten worden. Zonder, hoef ik er niet aan te beginnen! O ja, ik solliciteer ook, want de ww is geen doel maar evt. een hulpmiddel.
Natuurlijk zal er ook misbruik gemaakt worden van de regeling, dat is de verantwoordelijkheid van het UWV om kandidaten goed te checken. Jammer dat met dit stuk het kind met het badwater wordt weggegooid!
Tjitske Volkerink 08-11-2010 @ 16:57
t.a.v. Jaap Schuddeboom Genuanceerd naar kijken?
Beste Jaap,
Je hebt het over een nuance maar je vergeeet juist de broodnodige nuance te maken.
Ik ben zelf bijvoorbeeld begin 2009 gestart als zzp-er; ik had eind 2008 mijn baan opgezegd en heb mijn eigen spaargeld als buffer gebruikt. Ik heb heel 2009 moeten interen terwijl ik nog niet wist of ik succesvol zou gaan worden. Ik heb er in 2009 veel dingen voor moeten laten, had geen geld om op vakantie te gaan of leuke dingen te doen met mijn dochter die op de middelbare school zit (met alle kosten vandien). Ik heb het gevoel dat ik echt heb moeten sappelen en ik heb ook echt wel eens twijfels gehad.
Nu komen de eerste verdiensten gelukkig en stijgt ook het vertrouwen in mijn eigen ondernemerschap en het succes om mijn eigen broek te kunnen ophouden.
En misschien heb je gelijk dat er niet zo'n groot financieel verschil is met de ww-mensen, maar één ding weet ik wel zeker;
Ik heb absoluut meer lef (gehad) dan al die ZZP'ers die heel gemakkelijk vanuit een WW-uitkering hun ondernemerschap willen opbouwen.
Het is immers makkelijk praten als je elke maand je ww-uitkering ontvangt.
Ariën van der Vaart 08-11-2010 @ 16:40
Op reactie van Algon Leeuw
Hallo Algon, je verhaal klinkt heel logisch en je klinkt ook beslist als een gemotiveerde ondernemer (wat een goed idee trowuens internetveiling voor taxiritten!), maar feit is toch dat je als ondernemer niet werkloos bent, zoals de columnist beschreef?
Als het goed is ben je dag in dag uit van sochtends vroeg tot savonds laat bezig met je bedrijf; je bent dus niet werkloos en dus is het raar dat je claimt recht te hebben op iets waar je 25 jaar premie voor hebt betaald. Dat is appels en peren vergelijken. Je opmerking over het sociale vangnet is nou precies waar het om gaat: als ondernemer moet je je eigen sociale vangnet gaan creeren. Dat is nu precies eigen risico en eigen rekening.
Toch hoop ik dat je idee slaagt!
Valerie Mansour 08-11-2010 @ 16:18
Over 1 kam...
Ik ben als ZZP'er begonnen in december 2009. Gewoon naast mijn vaste baan, met als doel wat bij te verdienen. Ik ben mei jl. werkloos geworden en nog steeds op zoek. Door het aanzienlijke lagere inkomen in de WW is het budget voor marketing er niet meer, terwijl dat wel was ingecalculeerd in de begroting. De opzet van mijn bedrijf(internet-veiling voor taxiritten) was altijd geweest, dat het een bijverdienste zou zijn. Ik wil er best mijn core-business van maken, maar dan moet er een beetje reclame gemaakt worden(liefst gratis uiteraard) zodat ik als ondernemer niet meer uit de staatsruif hoef te eten. Ik ben buiten mijn schuld in deze WW-situatie beland, en heb daarvoor reeds 25 jaar premies betaald. Ben blij dat het sociale vangnet er is, of moet ik maar vanonder de brug gaan ondernemen?
Algon Leeuw 08-11-2010 @ 15:53
genuanceerd naar kijken
Ontegenzeggelijk hebben mensen die starten vanuit een uitkering een financiële voorsprong op degenen die het zonder die steun moeten doen. Maar om daarmee hen lef te ontzeggen, vind ik wel erg ver gaan. Los van de verrekening van de uitkering met de winst, is het ook de bedoeling dat je in die zes maanden marktonderzoek doet, je product/dienst definieert, je ondernemingsplan maakt en dan pas kan je geld gaan verdienen. Dus al met al is, hoewel aanwezig, het netto financiële verschil niet zo heel groot.
Jaap Schuddeboom 08-11-2010 @ 15:30
@ Daniela Eronavic
Wat is dat nu weer voor een belachelijke stelling dat ZZP'er 'een kans moeten krijgen' Hallooooh.... als ondernemer moet je zelf je kansen pakken; dat is juist ondernemerschap! Hou toch eens op met dat zielige gedoe!
Stijn Vossen 08-11-2010 @ 15:17
Interessant punt dat een debat waard is; ik denk alleen niet dat je dit in een tijd waarin nog sprake is van een recessie dit moet willen aanzwengelen. Iedere ZZP'er heeft het geld hard nodig!
Albert Baas 08-11-2010 @ 14:07
Nee, ZZP'ers met en WW-uitkering hebben niet zo veel lef als eenpitters die het wel voor eigen risico en rekening willen doen; de vraag is of je ze dat kwalijk moet nemen
Gerrard Mooij 08-11-2010 @ 13:44
@ MVH Broekhuijzen
Ik heb het artikel wel degelijk goed gelezen; ik vind het een schande dat zzp-ers dus geen eerlijke kans mogen krijgen om te ondernemen
Daniela Eronavic 08-11-2010 @ 09:34
t.a.v. Daniela Erovanic
Beste Daniela,
Misschien moet je eerst eens een cursus 'goed lezen' volgen, want je noemt allemaal dingen die in de discussie helemaal niet relevant zijn. Dat het uwv zich niet aan de wet heeft gehouden is duidelijk - daarom heeft de minister vorige week ook zijn excuus aangeboden - maar dat is niet de essentie; het gaat er om dat we eens met zijn allen ons moeten afvragen of we nog wel werkloosheidsuitkeringen willen geven aan mensen die hun eigen bedrijf starten maar waarvan het helemaal niet zeker is of ze wel een goed ondernemingsplan hebben.
M. V. H. Broekhuijzen 08-11-2010 @ 09:29
Ik vind dat een belangenclub zich met dit soort uitspraken nogal op glad ijs begeeft. Het is wel heel erg makkelijk om alle ZZP'ers over 1 kam te scheren en ze te betitelen als mensen zonder lef.
Bovendien wordt vergeten dat het UWV in de fraudezaken flink op de vingers is getikt. Ze hadden allemaal gouden deurgrepen en luxe kunst aan de muur hangen terwijl ze het vertikten om uitkeringen te verzorgen voor de mensen die daar recht op hadden
Daniela Eronavic 08-11-2010 @ 09:12
Het klopt helemaal wat in dit artikel staat. Ik ben 23 jaar geleden voor mezelf begonnen, heb heel hard moeten werken - vooral in de beginperiode - om het hoofd boven water te houden.
Nu ineens in de laatste jaren blijkt dat heel veel mensen ook als ondernemer (als eenling) van start willen gaan, lijken er tig duizend regels bedacht te moeten worden om al die zogenaamde ondernemers zo veel mogelijk naar de Comfort Zone te brengen.
Ondernemen moet je helemaal zelf doen;het is echt een gotspe dat je dus een werkloosheidsuitkering kunt krijgen in de startfase van je ondernemerschap. Inderdaad, de vragen die worden gesteld in dit artikel, zouden eens aan al die ww-starters gesteld moeten worden. Ik denk dat 90% afhaakt in het so-called ondernemernemerschap en dat de echte ondernemers overblijven.
Greetje Duiven 08-11-2010 @ 07:14
Hoewel je niet alle ww-zzp-ers over 1 kam moet scheren, is hier wel degelijk een punt gemaakt. en verdient dit pleidooi zeker discussie want er zijn wel degelijk profiteurs die nooit succesvol ondernemer zullen worden. bovendien moet je je ook realiseren dat er ook mensen zijn die zelf hun baan opzeggen en als ondernemer starten. dat is pas lef!
Georges van Java 08-11-2010 @ 06:38











