07-10-2014
Ondernemerschap is in trek. Steeds meer mensen zijn entrepreneur of willen het worden. Daardoor wordt het moeilijker om je te onderscheiden. Sommige ondernemers blijken ondanks de toenemende concurrentie heel succesvol. Hoe doen ze dat? Hier de vijf geheimen die grote ondernemers onderscheiden van de rest.
De steeds grotere hang naar het ondernemerschap is niet uniek voor Nederland. Ongeveer de helft van de studenten aan de toonaangevende Harvard Business School in Boston wil binnen vijftien jaar na hun afstuderen ondernemer worden. Ondernemerschap als ultieme ambitie! In twintig jaar tijd zag de Amerikaanse top-technologieuniversiteit MIT het aantal studenten dat colleges entrepreneurship volgden vervijfvoudigen. Wat precies maakt huidige en toekomstige ondernemers nou succesvol? Investeerder, consultant en hoogleraar Charlie Harary dook in de materie.
1. Schat tijd op waarde
We kennen doorgaans waarde toe aan dingen die we kunnen zien, horen, proeven, voelen of ruiken. We koesteren geld, spullen, lunches. Zelfs apps en websites vallen in deze categorie. Tijd hoort kennelijk niet in het rijtje thuis, want waarom zouden we ons dan voortdurend in betekenisloze conversaties en vergaderingen storten?
Succesvolle ondernemers weten dat tijd hun meest waardevolle bezit is. Bij een start-up gaat het aangetrokken kapitaal vooral op aan
salarissen, en dus tijd. De ingekochte tijd van de medewerkers geeft de mogelijkheid om een product of dienst te ontwikkelen, te perfectioneren of de juiste relaties te bouwen. Ondernemingen die hun tijd niet strak waarderen en budgetteren, zullen het niet redden. Wie tijd op waarde schat, focust vanzelf op de juiste zaken.
Bron: MKB Servicedesk