De 6 belangrijkste social media-trends van dit moment
Social media is al lang gemeengoed, maar dat betekent uiteraard niet dat de ontwikkelingen stil staan. Dit zijn volgens expert Maarten Reijgersberg de belangrijkste trends om rekening mee te houden.
Reijgersberg, eigenaar van social media-bureau RauwCC, organiseert deze maand voor de tweede keer Social Media Week. Dat event vindt tegelijkertijd ook plaats in Miami, São Paulo en Londen.
De opkomst van platforms als Instagram, Snapchat en Pinterest bewijst volgens Reijgersberg dat social media steeds visueler worden. Instagram en Snapchat zijn daarnaast gebouwd voor smartphones. "Als wij een video-advertentie op Facebook zetten dan is 95 procent van de pageviews mobiel", zegt Reijgersberg.
Content is belangrijk (is het visueel, goed geschreven en actueel), maar de context (timing, welke artikelen staan erboven of onder, welke hashtag staat erbij) is vaak nog veel belangrijker. "Door het in de juiste context te zetten, zorg je dat een bericht beter wordt opgepikt."
Dit zijn de belangrijkste trends van dit moment:
1. Winkelen
Social media worden steeds meer winkelkanalen. Twitter en Facebook hebben inmiddels koopknoppen geïntegreerd. Winstcijfers kun je koppelen aan specifieke berichten die je zelf hebt uitgestuurd. Gebruikers moeten daar nog wel aan wennen, merkt Reijgersberg op. “Die merken dit soort berichten soms als spam. Maar dit hoort bij de leercurve. Mensen beschouwen Twitter nog heel erg als hun eigen kanaal, maar het is ook gewoon een dienst die zijn broek moet ophouden.”
Bron: Sprout