Hoe bepaal je eigenlijk de juiste strategie?
Met een goede strategie neem je betere beslissingen en weet je precies waar je goed in bent. Acht tips voor een onderscheidend businessplan.
1. Richt je naar binnen én buiten
Een goede strategie richt zich zowel naar de buitenwereld als naar de interne organisatie. Beide heb je nodig om een alomvattend beeld van je umfelt te krijgen en om de juiste strategische afwegingen te maken.
2. Weeg af waar je op differentieert
In een goede strategie benoem je duidelijk wat de basis voor differentiatie is. Waarom kopen klanten jouw producten en niet die van de concurrent? De Amerikaanse econoom Michael Porter schrijft dat entrepreneurs zich onderscheiden door kostdifferentiatie of productdifferentiatie. Concurreer je dus op de prijs van je product of juist op kwaliteit (of imago)?
3. Focus op waar je goed in bent
'Bouw die focus uit, want hier zit vaak ook jouw energie', zoals Stefan van Cleef (Oculus Technologies) zegt. '“Met deze hyperfocus ga je groeien. Je wordt beter, bekender en je verzamelt meer waarde.' Of: ‘Do what you do best and link to the rest.’
Bron: Sprout