Hoe verwijs je naar je eigen algemene voorwaarden?
Algemene voorwaarden kunnen alleen van toepassing zijn als je er (1) op de juiste manier én (2) tijdig naar verwijst. Hoe doe je dat? Waar moet je op letten?
1. Goed verwijzen naar je algemene voorwaarden
Vaak gaat het mis bij het juist verwijzen naar algemene voorwaarden. Dan denkt men dat de betreffende zaken goed geregeld zijn; de voorwaarden zijn toch ergens gedeponeerd en er wordt toch op het briefpapier naar verwezen? Niets is minder waar! Je moet de voorwaarden altijd ‘ter hand stellen’ aan je klant. Dat kun je doen door ze te overhandigen of toe te sturen. Vraag dan om een ontvangstbevestiging. Als je er op papier, per e-mail of online naar verwijst, zorg dan dat je klant ook bevestigt ervan op de hoogte te zijn, bijvoorbeeld door (online) af te vinken dat hij de algemene voorwaarden gezien heeft / accepteert. Laat altijd weten wáár men de volledige voorwaarden kan inzien (bijvoorbeeld op jouw website) en dat je ze op verzoek toestuurt. Het is dus niet noodzakelijk om ze ergens anders te deponeren, bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel (KvK).
Bron: MKB Servicedesk