Hoe zorg je er voor dat mensen op jouw banner klikken?
Banners werken niet, hoor je vaak. Onzin. Het wordt alleen zelden goed gedaan. 5 tips om meer resultaat uit een kleine online advertentie te halen.
Acties onder de aandacht brengen, naamsbekendheid verhogen, met een banner kan het allemaal. Je kunt je advertentie op een specifieke locatie en doelgroep richten. Ook met kleine budgetten is het mogelijk om op grote sites te adverteren. Maar hoe haal je er het meeste resultaat uit?
Volgens Erik Dijkman is het niet makkelijk, maar zeker wel mogelijk. Dijkman is Partnership Manager bij MediaBookers, een self-service adverteerdersdienst. Met hun Media Trade Desk, die ook door PostNL wordt aangeboden, kun je zelf simpel, direct en gericht online adverteren op alle Nederlandse sites.
Zijn 5 tips voor succesvolle bannering:
1. Let op relevantie voor jouw doelgroep
Bepaal vooraf goed de locatie en doelgroep die je wilt bereiken met je advertentie op internet. Stel: je hebt een sportwinkel in Zutphen, dan weet je dat mensen tot een afstand van 15 kilometer bereid zijn naar je winkel te komen. Dat is je verzorgingsgebied; de mensen die daar wonen wil je bereiken. Vervolgens wil je de campagne alleen afvuren op mensen die sportminded zijn. Je kunt filteren op deze twee segmenten zodat je heel gericht de juiste mensen bereikt.
2. Hou je boodschap kort en helder
Mensen bepalen in minder dan een seconde of ze iets de moeite waard vinden. Daarom moet je binnen die tijd je boodschap weten over te brengen. Het moet direct duidelijk zijn, begin dus met de actie die je wilt delen. Bijvoorbeeld: ‘nu korting’ of ‘alles voor de halve prijs’. Dan heb je de aandacht te pakken, daarna communiceer je het bedrijf pas. Er zijn zoveel digitale uitingen, onderscheid jezelf met een korte en heldere boodschap. Verkoop niet wie je bent, maar wat je te bieden hebt.
Bron: Sprout