ZOMERBLOG 19: Wat zijn de skills van een goede verkoper?
Van advertentieverkoper naar accountmanager cross mediale business media...
De rol van de verkoper wordt steeds verder uitgebreid en de kennis en vaardigheden die hij/zij moet vergaren neemt enorm toe. Ik neem jullie even mee naar de eind jaren zestig begin jaren 70 toen ik vond dat ik een verkoper was. Ik ben begonnen als advertentieverkoper voor een huis- aan huisblad. Geen grote advertenties maar kleine advertenties, ik begon tenslotte nog maar pas.
Ik kreeg een lijst met bedrijven van mijn verkoopleider en moest daar langsgaan om een advertentie te verkopen....
Het ging heel simpel. Ik ging langs een bedrijf en vroeg aan de verantwoordelijke “wilt u een advertentie in ons blad plaatsen” Hij kon ja of nee antwoorden. Als het antwoord nee was vroeg ik waarom niet en haakte gewoon op het antwoord in. Als het antwoord ja was begon de onderhandeling over de prijs. Wanneer je maar genoeg bedrijven bezocht (wet van de grote getallen) scoorde je op je gemak je weektarget. Terugkijkend op die periode had ik daar nooit weg moeten gaan.
Bron: Ernst Pietersen / BLOG