Hoe maak je een meetbare impactstrategie?
Een meetbare impactstrategie is bij de meeste bedrijven ver te zoeken, stelt impactondernemer Michel Scholte in zijn column. Geen manager zou zulke matig onderbouwde plannen durven presenteren aan de CEO, als het om financiële gegevens zou gaan.
Veel bekende merken hingen recent de vlag uit omdat ze als meest duurzame erkend werden door de consument. De Zweedse organisatie Sustainable Brand Index (SBI) doet hier jaarlijks opinieonderzoek naar en publiceert deze lijst.
Ik mocht aan tafel zitten bij de live prijsuitreiking. Het was een leuk feestje. Maar in de huidige existentiële gezondheids-, natuur, en klimaatcrises, voelde dit feestje toch een beetje als viool spelen op de Titanic.
Perceptie vs. realiteit
De top drie van alle merken bestond uit Tony’s Chocolonely, de Vegetarische Slager en Greenchoice. Hoewel zo’n top drie toch enig comfort geeft over het inschattingsvermogen van ‘de consument’, gaat het hier over de perceptie van de consument en expliciet niet over de prestatie.
Bron: Sprout Lees beslist verder