Je ideale klant bepalen als zzp’er

31 oktober was de laatste dag om je btw-aangifte in te dienen bij de Belastingdienst. Hopelijk is de aangifte gelukt, want dat geeft je de komende maand de tijd om aan andere zaken te besteden.
Als zzp’er heb je vaak een eindeloze to do list: van je administratie tot nieuwe freelance opdrachten vinden. Maar wat draagt bij aan een succesvolle onderneming? Het start met je doelgroep specificeren en je ideale klant aanspreken.
De voordelen van je ideale klant kennen
Ook als je al jaren zzp’er bent, is het slim om af en toe terug te gaan naar de tekentafel. Heb je nog wel scherp wie je ideale klant is? Is door de jaren heen je doelgroep met je mee gegroeid of spreek je nu de verkeerde persoon aan? Je klant is een zeer belangrijk onderdeel van jouw leven als zzp’er: je verkoopt aan hem of haar je producten of diensten. Daarvoor is het nodig om te weten wie diegene is en wat diegene nodig heeft. Als je weet hoe je je klant kunt helpen én aanspreken, zal je dienst of product meer worden afgenomen.
Kiezen voor een specifieke doelgroep, en deze helpen met een specifiek probleem, zorgt ervoor dat je relevantie stijgt. Je doelgroep maak je het liefst zo specifiek mogelijk; ook wel een niche genoemd. Je wilt voorkomen dat je te veel mensen aanspreekt, want dan spreek je niemand écht aan. Als iemand zich aangesproken voelt door je communicatie, is de kans een stuk groter dat hij of zij ook daadwerkelijk van je koopt.
Zo bepaal jij je ideale klant
Je doelgroep is een deel van de maatschappij waar je impact op wilt maken met jouw dienst of product. Vaak gaat het om een groep mensen of organisaties die een aantal relevante kenmerken gemeenschappelijk hebben. Je kunt je doelgroep definiëren aan de hand van termen als leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau, interesses of kernwaarden.

Beantwoord de volgende vragen om je doelgroep te kennen:
-
Wat is het grootste probleem van je doelgroep?
-
Wat zijn hun belangrijkste behoeften (in relatie tot jouw product of dienst)?
-
Hoe groot is je doelgroep?
-
Waar kun je je doelgroep vinden - fysiek en online?
-
In welke branche is je doelgroep werkzaam?
-
Wat zijn de beroepen van je doelgroep?
-
Welke taal spreekt je doelgroep?
-
Hoe gaat je doelgroep jou vinden? Welke social media kanalen gebruiken ze?
Het voorbeeld van een omschrijving
Idealiter heb je een doelgroepomschrijving die zeer specifiek is. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Ik maak films voor yogascholen in de Randstad die hun bereik op social media willen vergroten’ of ‘Ik help fulltime werkende tweepitters in Deventer zich overdag geen zorgen te maken over de zorg van hun dierbare hond’.
Wil je nog meer weten over doelgroepen? Dan raden wij je aan om een kijkje te nemen bij de acht Mentality Milieus van Motivaction of het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Je kent je ideale klant, en nu?
Je doelgroep is groter dan het aantal ideale klanten. Je ideale klant is het type mens uit je doelgroep waar je het liefst mee samen werkt en waar je energie van krijgt. Dat zijn misschien wel twee of drie verschillende typen mensen. Denk bijvoorbeeld aan een jonge vrouw die net afgestudeerd is en op zoek is naar haar eerste baan in de ICT, maar overweegt om naar het buitenland te verhuizen.
Weet je wie je ideale klant is? Vul dan onderstaande afbeelding in en pak deze er af en toe bij, bijvoorbeeld als je even vastloopt in de communicatie naar je klanten (denk aan teksten op je website of social media). Met je ideale klant in je achterhoofd kun je je communicatie een stuk scherper maken en goed inspelen op zijn of haar behoefte.

Deze blog is geschreven door Tellow, de boekhoudtool voor zzp’ers. Wij bieden meer vrijheid aan zzp’ers, zodat jij je kunt richten op het ondernemen. Wil jij ook meer tijd overhouden en je ideale klant kunnen aanspreken? Probeer Tellow 3 maanden gratis.








