Veel bezoekers op je website is niet altijd een goed teken

Heb je een website, dan wil je dat deze goed bezocht wordt. Zoveel mogelijk mensen naar je site trekken, dat is je doel. Toch is dat wat te kort door de bocht. Het gaat in dit geval vaak meer om kwaliteit dan om kwantiteit.
Want zelfs als je site heel veel bezoekers trekt, wil dat niet zeggen dat hij ook direct succesvol is.
Kijk niet alleen naar de aantallen
Stel: je hebt een website over modeltreinen. Misschien heb je er ook een webshop bij, waarin je alles verkoopt dat met dit onderwerp te maken heeft. Dan wil je natuurlijk veel bezoekers trekken. Zoveel mogelijk mensen om je passie mee te delen, maar zeker ook om je producten aan te verkopen. Als je vervolgens in je statistieken ziet dat je enorm veel bezoekers vanuit zoekmachines trekt, is de kans groot dat je flink begint te juichen. Je site is een succes! Maar is dat ook echt zo?
Als die bezoekers vervolgens allemaal lang op je site blijven, en regelmatig aankopen doen in je winkel, dan zou je kunnen zeggen dat het een succes is. Als de meeste bezoekers echter binnen een paar tellen je site weer hebben verlaten, dan heb je vrij weinig aan hun bezoek. Als je vervolgens dieper in je statistieken duikt, en opmerkt dat zij op je site terecht zijn gekomen via de vrij algemene zoekterm ‘treinen’, dan gaat er misschien een belletje rinkelen. Zij zijn helemaal niet op zoek naar jouw modeltreintjes, maar misschien wel naar de dienstregeling van de NS!
Maar hoe zorg je dat je de juiste bezoekers trekt?
De juiste bezoekers trekken, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ten eerste is het natuurlijk heel belangrijk om de juiste woorden op je site te gebruiken, zodat precies duidelijk is waar hij over gaat. Daarmee help je de zoekmachines aanzienlijk.
Verder is ook een goede linkbuilding strategie een manier om zoekmachines duidelijk te maken wat er vooral op jouw site te vinden is. Met goede linkbuilding worden op relevante plekken op het internet links gelegd naar jouw website. Deze worden opgemerkt door zoekmachines, die jouw site daardoor beter kunnen plaatsen.
Goede linkbuilding is wel iets voor professionals, want om het echt goed te doen moet je er wel wat achtergrondinformatie over en ervaring mee hebben.
Je wilt namelijk zeker niet dat je linkjes op de verkeerde plekken terechtkomen, of naar de verkeerde pagina’s verwijzen.
Op die manier word je er namelijk allesbehalve beter van, en dat zou zonde zijn.