Google benadeelt kleine ondernemers!
"Ik word ineens voorbijgestreefd door Bol.com in Google, terwijl ik jarenlang met mijn boekenwebsite op een van de topposities stond: hoe kan dat?!" Steeds vaker krijgen we deze vraag van kleine webshopeigenaren. Tja, hoe kan dat eigenlijk? Is het ook zo dat sterke merken sowieso een voorsprong hebben in Google? Experts beweren dit al langer, maar nog niet eerder was er onderzoek naar gedaan. Tijd voor een nadere inspectie!
Zoals jullie allemaal wel weten, voerde Google niet lang geleden de Penguin update 2.0 uit. Daarbij voerde Google wijzigingen door in het algoritme. Na deze update neigden experts ernaar de veronderstelling te bevestigen dat sterke merken ook online een voorsprong hebben op minder sterke of onbekende merken. Voorbeeld: een kleine webshopeigenaar verkoopt New Balance-schoenen en staat al een tijdje met zijn webshop op een toppositie in de organische zoekresultaten van Google. Na een maand besluit Zalando dezelfde schoenen te verkopen en maakt daarvoor een nieuwe pagina aan. Zalando streeft de kleine webshop voorbij in Google.
Om te kijken hoe een website scoort in de zoekmachinerangschikking namen we twee scores als uitgangspunt: Domain Authority en de BrandAsset Score, de indicatiescore van de merkwaarde. Die zijn verdeeld over 34 merken binnen 5 branches (schoenen, reizen, damesmode, led-tv’s en supermarkten). De verzamelde scores zijn onderling tegen elkaar afgezet om te bekijken of er sprake is van samenhang (correlatie) tussen deze scores. Het onderzoek geeft op deze manier inzage in de samenhang tussen het merk en de online zoekresultaten.
Bron; MarketingFacts