Als je core business 'vergaderen' is....
Dat we met z’n allen vergaderen dat het een lieve lust is, zal menigeen niet nieuw in de oren klinken. Iedereen met een kantoorbaan komt er simpelweg niet onderuit. Vergaderingen zijn zelfs zo ingeburgerd dat het als vloeken in de kerk is als je de noodzaak ervan ter discussie stelt, zo bleek onlangs maar weer eens.
Om zo concreet mogelijk de quick wins te schetsen van Het Nieuwe Werken richt ik me meestal op productiviteitsverhoging van de medewerkers en daarmee de keiharde euro’s. Immers, waarom iets als Het Nieuwe Werken implementeren als het onderaan de streep niets oplevert?
Als ondernemer snap ik dat als geen ander. De eerste grote winstpakker is het reduceren van de vergadertijd, als logisch gevolg van Het Nieuwe Werken. Als je daar een deel vanaf kan halen – bijvoorbeeld door meer online te vergaderen, waardoor vergaderingen vanzelf korter worden, en/of door het vergadergedrag binnen kantoor aan te pakken – dan ben je spekkoper.
In the pocket, zou je denken. Toch blijkt het iedere keer weer ofwel een lauwe reactie op te roepen ofwel ervaren worden als een heilig huisje waar je tegenaan schopt. Lang heb ik me afgevraagd wat het mysterie hieromtrent was. Maar sinds kort ben ik er uit.
Bron: Brisk Magazine (Marianne Sturman)