4 factoren die leugens op de werkvloer in de hand werken

Aangedikte cijfers van de salesafdeling of verzwegen verliezen. Leugens kunnen bedrijven in grote problemen brengen. Maar uit onderzoek blijkt dat je als bedrijf wel degelijk iets kan doen om liegen tegen te gaan.
Jérôme Kerviel verzweeg de miljardenverliezen die hij op de beurs had gemaakt voor zijn werkgever Societé Generale. De Franse bank overleefde de fraudezaak, maar was wel bijna 5 miljard euro lichter. Bij Volkswagen manipuleerden ingenieurs – met medeweten van sommige figuren in de leiding- de testuitslagen over de uitstoot van dieselauto’s. Het dieselschandaal bracht de autobouwer in grote problemen.
Leugens leveren binnen bedrijven vaak problemen op. Niet altijd levensbedreigend zoals in de twee cases hierboven, maar ze helpen de zaak er in elk geval niet op vooruit. Veel directies zullen het wel een keer hebben meegemaakt: verkopers die de pijplijn vullen met deals waarvan ze weten dat ze nooit zullen vallen, afdelingsmanagers die liegen over bepaalde kosten. Geen bedrijf, of er worden niet af en toe leugens verkocht.
Bron: ManagementTeam