6 essentiële overlevingstips voor nieuwe managers

Eindelijk heb je die stap naar een managementfunctie gemaakt. Maar hoe ga je om met de nieuwe verantwoordelijkheden?
6 tips van ervaren leiders.
#1. Wees duidelijk over de gewijzigde verhoudingen
In Nederland zijn we dol op ‘platte organisaties’, maar wees eerlijk. Een promotie naar een managementrol betekent een andere verhouding tot je collega’s. Je zult hen moeten aansturen en beoordelen. Mogelijk zijn anderen, die hun oog op dezelfde functie hadden laten vallen, teleurgesteld. Ga daarom zo snel mogelijk in gesprek met de personen waarover je leiding moet geven. Vertel niet alleen wat van hen verwacht wordt, maar ook wat zij van jou kunnen verwachten. Geef aan wat je doelen zijn, hoe je die wil bereiken en hoe je de voortgang zal beoordelen.
#2. Geef feedback zo snel mogelijk
Weinig leiders vinden het leuk om anderen aan te spreken op hun tegenvallende prestaties. Toch heeft het weinig zin om de vervelende boodschap te verstoppen tussen complimenten. ‘Het klinkt onoprecht’, zegt organisatiepsycholoog Roger Schwarz over de veelgebruikte sandwichtechniek. Lof en complimenten kunnen beter gescheiden worden.
Geef feedback zo snel mogelijk. Spaar niet alle kritiek op voor het (half)jaarlijkse functioneringsgesprek. Door regelmatig feedback te geven, zowel positief als negatief, kunnen medewerkers hier gelijk aan hun zwakke punten werken. Psycholoog Mary Shapiro merkt bovendien op dat mensen niet automatisch goed zijn in het geven en ontvangen van feedback. ‘Kies daarom voor babystapjes. Plan regelmatig en structureel gesprekken met de werknemers die aan jou rapporteren.’
Bron: MT