8 groeikansen in crisistijd

Zie je het als ondernemer door de coronacrisis even niet meer zitten? Sprout-expert Gerhard te Velde geeft je 8 groeikansen in crisistijd.
Laten we het niet mooier maken dan het is. Deze crisis is klote. Het coronavirus maakt slachtoffers, de wereld staat op z’n kop. Pijn, verdriet en angst zijn het gevolg. Mensen raken geïsoleerd, verliezen hun baan of komen in een depressie.
Ook de impact op ondernemers en het bedrijfsleven is niet gering. Winsten verdampen, bedrijven vallen om en er is grote onzekerheid over de toekomst. Hoe lang gaat dit duren? Wat het antwoord ook is. We moeten er iets mee. Maar hoe kun je als ondernemer het beste maken van deze crisis? In dit artikel vind je negen ideeën voor groei, waar jij als ondernemer mee aan de slag kunt.
Wie profiteren van de crisis?
De één z’n nood, is de ander z’n brood. Zo werkt de economie nu eenmaal. Bedrijven die al een dienst hadden, die nu enorm in trek is, hebben ‘geluk’. Denk aan online supermarkt Picnic, Bol.com en aanbieders van meeting software zoals Zoom. Ook webinar-software gaat als warm broodjes over de toonbank.
Ook mooi: als je een op zichzelf heel gewoon product hebt (plastic) en je kunt met een paar aanpassingen ineens kuchschermen verkopen. Of je hebt een lekker eigen vermogen en kunt adverteren, terwijl je concurrenten geen geld meer hebben, en al hun advertenties stop zetten. Zo kun je online je slag slaan en klanten van rivalen binnenhalen.
Kortom: als je toevallig op de juiste plek bent, op het juiste moment, neemt de vraag in potentie oneindig toe en kun je dankzij de crisis, prachtige resultaten behalen.
Het heruitvinden van je bedrijf
Veel ondernemers proberen in allerijl hun bedrijf opnieuw uit te vinden. Dat levert soms vooral gestuntel, maar vaak ook krachtige verbeteringen op. Zelf ben ik met mijn Groeiclub voor ondernemers een weekly call via Zoom gestart. Dit levert een flinke instroom van nieuwe ondernemers op die zich aansluiten bij de Groeiclub om wekelijks te sparren.
Een ander voorbeeld. een vriend van me doet wijnproeverijen via Skype en krijgt klanten binnen die anders de drempel te hoog vonden om naar een wijnproeverij te gaan. Mijn maat verkoopt meer wijn dan ooit. Dankzij een nieuwe manier om het bedrijf te runnen. Met veel meer groeipotentie dan voorheen met lokale proeverijen mogelijk was.
Online biedt dus mogelijkheden die we voor de crisis niet zagen of niet wilden zien. Misschien omdat we niet bekend waren met de tools die voorhanden zijn. Omdat we ‘lokaal’ dachten en deden. Inmiddels hebben we allemaal Zoom, Teams & Skype onder de knie en staat niets ons in de weg dit maximaal te benutten.
Door de crisis wordt je bedrijf hybride, en je dienstverlening blended, een combinatie van online en offline. Omdat het moet, maar ook omdat het kán. En het goede nieuws: je schaalbaarheid neemt toe.
Bron: Sprout
Lees verder - want is het slim om tijdens de crisis juist nu je bedrijf te starten?
Mijn verwachting is dat veel bedrijven na de crisis sterk veranderd zijn. In sommige gevallen zal online de nieuwe standaard worden, en het live ontmoeten van mensen een premium product.