Als je door het coronavirus een contractuele verplichting niet nakomt, is er dan sprake van overmacht?

De verspreiding van het coronavirus en de maatregelen die worden genomen raken steeds meer bedrijven, en ook ICT-bedrijven. Ziekte van personeel, (verplicht) gesloten kantoren, luchtvaartrestricties, gesloten grenzen, etc.
Uiteraard wordt de ICT-sector lang niet zo hard getroffen als de horeca of de luchtvaart, maar toch is het denkbaar dat ook ICT-ondernemers moeite krijgen met het nakomen van hun contractuele verplichtingen. Denk bijvoorbeeld aan webshops die afhankelijk zijn van leveranciers en vervoerders, of het halen van de in de service-level agreement (SLA) afgesproken beschikbaarheid en ondersteuning.
Wat voor gevolgen heeft het niet (op tijd) kunnen nakomen van verplichtingen? Is er dan sprake van overmacht?
Nakomen van een contractuele verplichting
Voor bedrijven is het uitgangspunt in het contractenrecht: contractsvrijheid. Bedrijven zijn dus vrij om te beslissen met wie zij een overeenkomst sluiten en welke verplichtingen zij aangaan.
Men is wel verplicht een gemaakte afspraak na te komen. Wordt die afspraak niet (op tijd) nagekomen, dan is dit een ‘tekortkoming’. Als iemand toerekenbaar (met andere woorden verwijtbaar) tekortschiet, dan kan dit verstrekkende gevolgen hebben:
-
Verplichting tot schadevergoeding
-
Verplichting om alsnog na te komen
-
Wederpartij heeft recht om de overeenkomst te ontbinden
Of iemand daadwerkelijk is tekortgeschoten hangt af van wat partijen in het IT-contract hebben opgenomen over die verplichting.
Staat er in het contract een inspanningsverplichting (‘leverancier doet zijn best voor goede beschikbaarheid’) of een resultaatsverbintenis (‘leverancier belooft beschikbaarheid van 99 procent’)? In die gevallen is de leverancier bij een tekortkoming verplicht om schade te vergoeden, tenzij er sprake was van overmacht.
Als er echter in de overeenkomst een garantie (keiharde toezegging) is opgenomen, dan kan de leverancier zelfs geen beroep doen op overmacht.
Lees beslist verder - inspirerend artikel! >>>
Bron: BusinessInsider