Als je online misleidt, dan kun je een boete oplopen!

Wanneer komt online verleiden neer op misleiden? Waakhond ACM brengt vandaag een nieuwe richtlijn uit die dit grijze gebied minder grijs moet maken.
Ondernemers slagen er online steeds beter in om consumenten te sturen in hun keuzes en aankopen, stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Met behulp van grote hoeveelheden data en slimme algoritmes slaat enthousiasmeren soms door in (strafbaar) manipuleren en misleiden.
De waakhond trad eerder op tegen sites zoals Booking.com, die kopers gek maakt met kreten als “nog maar 3 kamers vrij! Beslis nu!”. Hypernudging, noemt de ACM het met data en algoritmes sturen van consumenten en het voorspellen van hun gedrag.
Voor bedrijven is het lang niet altijd duidelijk waar de grens ligt tussen verleiden en misleiden. Er is flink een grijs gebied over wat wel en niet mag, zei een woordvoerder van Booking.com vorig jaar. Daarom komt de ACM nu met een (concept) ‘Leidraad bescherming van de online consument’. Daarin maakt de toezichthouder duidelijk “hoe zij de consumentenregels toepast op veel voorkomende beïnvloedingstechnieken in online beslisomgevingen”.
Bron: Sprout