Bericht voor ZZP'ers in de verhuisbranche!

Een verhuizer is verantwoordelijk voor het verhuizen en opslaan van goederen en werkzaamheden zoals het inpakken van goederen. Eén van de belangrijkste taken van een verhuizer is het onbeschadigd verhuizen van de goederen.
De meeste verhuizers pakken de goederen dan ook goed in met verhuisdekens, zodat de kans op schade verkleind wordt. Verhuiswerkzaamheden zijn zware werkzaamheden, waarbij het hanteren van de juiste buk- en tiltechnieken belangrijk zijn.
Eigen bedrijf
Een eigen verhuisbedrijf is vrij omvangrijk omdat er grote investeringen nodig zijn en verhuisklussen met meerdere mensen moet gebeuren. Je hebt dus direct personeel nodig. Investeringen zijn onder andere één of meerdere verhuiswagens en goederenliften. Het is niet onmogelijk, maar de start investeringen zijn omvangrijk en financierende partijen willen zekerheden. Een andere optie is om je als zelfstandig verhuizer beschikbaar te stellen voor bestaande verhuisorganisaties. Je voorkomt dan de grote investeringen.
Ondernemersplan
Duidelijk moet zijn hoe de omzet bij bedrijven gerealiseerd gaat worden. Je zult je bekend moeten maken bij de branche. Heb je zelf al gewerkt binnen de verhuisbranche dan heb je een streepje voor. Het is een voordeel als je over een specifieke specialisatie in verhuizen beschikt, bijvoorbeeld grote muziekinstrumenten of grote kunst objecten. Ook het bezitten van een autorijbewijs met aanhanger of vrachtwagenrijbewijs is een pluspunt. Bedenk ook wat de voordelen zijn om als zzp’er te werken in plaats van in loondienst. Het bruto inkomen van een verhuizer in loondienst ligt tussen de €1.700,- en €2.100,- per maand; gemiddeld jaarinkomen €25.000,-. Erkende verhuizers hanteren een uurtarief van minimaal 45,- per uur afhankelijk van de grootte van de verhuisopdracht. Jouw uurtarief zal vergelijkbaar zijn met de prijzen die uitzendorganisaties vragen voor een ervaren verhuisvakman.
Onderneming
Een onderneming start je met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De belastingdienst merkt je aan als zelfstandige en je wordt btw plichtig. Een bedrijfsnaam en een domeinnaam en je kunt beginnen. Begin je een eenmanszaak dan dien je een uitgebreide administratie bij te houden, btw-aangiften verzorgen en aangifte doen voor de inkomstenbelasting. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is aan te bevelen zodat je bij arbeidsongeschiktheid een inkomen hebt. Je dient verder een goede planning te hanteren voor de acquisitie van de werkzaamheden. Het is natuurlijk wel zo plezierig om voor enkele maanden werkzaamheden ingeroosterd te hebben.
Belastingdienst
De belastingdienst kent wel enkele voorwaarden voor een zelfstandig bedrijf. Zo moet er sprake zijn van een ondernemersrisico. Dit betekent dat je verschillende opdrachtgevers moet hebben voor jouw omzet. Fiscaal zijn er zeker voor een startende ondernemer interessante vrijstellingen. Concreet betekent dit dat je pas vanaf een winst van €25.000,- per jaar inkomstenbelasting gaat betalen.
Dat is gelijk aan het bruto jaarinkomen van een dienstverband bij een verhuisbedrijf.