BLOG: Als ZZP’er kan er vaak chaos ontstaan: zo zorg je voor orde en rust

Als ZZP’er kan er vaak chaos ontstaan: zo zorg je voor orde en rust
Het aantal ZZP’ers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Steeds meer mensen starten voor hun zelf als ZZP’er en profiteren dan van de vrijheid door niet voor een baas te werken, maar ook kunnen zij zich zo volledig op hun expertise richten.
Wat veel ZZP’ers als nadeel ervaren is het bijhouden van de administratie. Iedere zelfstandige moet verplicht een administratie bijhouden, maar je hebt wel relatief veel vrijheid over de wijze waarop. Het kan, maar de klassieke wijze met een schoenendoos vol bonnetjes is niet de meest ideale wijze om je administratie bij te houden.
Waarom is een overzichtelijke en ordelijke administratie belangrijk?
Als ZZP’er moet je nu eenmaal aan bepaalde wettelijke eisen voldoen. Dit kan enkel als je goed inzicht in je administratie hebt. Het helpt je ook echt bij de bedrijfsvoering. Je hebt met een goede administratie in één oogopslag duidelijk hoe een bepaald project het financieel doet. Hierdoor kun je beter een begroting opstellen en zorgen dat je de kosten in de hand houdt. Zonder een overzichtelijke administratie blijft het vaak nattevingerwerk. Inkomstenbelasting, btw en eventueel loonbelasting zijn periodiek terugkerende aangiftes die je moet invullen. Dit is voor veel ZZP’ers soms al een probleem om in te vullen, maar helemaal als je geen inzicht in je administratie hebt. Bij een goede administratie hoef je enkel maar de cijfers uit je administratie over te nemen op de aangiftes en je bent al klaar. Een administratie mag bijgehouden worden op zowel papier, notitieblokken als digitaal. Als er maar structuur en duidelijkheid inzit, dan geeft dit je als ZZP’er ook de nodige rust.
Inkomende facturen
Inkomende facturen zijn een belangrijk onderdeel van je administratie. Zorg daarom dat je alle facturen die per post binnenkomen bij elkaar worden opgeborgen. Voor brieven en andere post houd je gescheiden van de facturen. Voor digitale facturen maak je het beste één centraal e-mailadres aan, waar je enkel facturen in ontvangt. Zo creëer je structuur in je administratie.
De juiste hulpmiddelen
Het belang van administratieve hulpmiddelen mag niet onderschat worden. Schaf daarom altijd ordners aan. Hier kun je je gehele papieren administratie gescheiden en gestructureerd in opbergen, zoals ordners voor inkomende en uitgaande facturen, notitieblokken, kasboek en belastingaangiftes. Doe je je administratie digitaal, dan helpt een administratieprogramma om een duidelijke en ordelijke administratie te voeren.
Administratie uitbesteden
Zie je het echt niet zitten om een administratie te voeren? Dan kun je je administratie ook door een administratiekantoor of een accountant laten uitvoeren. Je kunt ook een administratief medewerker in dienst nemen die deze werkzaamheden voor je uitvoert. Houdt er alleen wel rekening mee dat het uitbesteden van je administratie je geld kost. Daar tegenover hoef je je geen zorgen meer te maken over je administratie, want die wordt professioneel bijgehouden.