BLOG: Het bereik en effect van folders

Het bereik en effect van folders
Hoewel steeds meer bedrijven er voor kiezen om online te adverteren verdwijnen de good old folders nog steeds niet. Dat komt omdat drukwerk ook vandaag de dag nog steeds erg effectief is. Bovendien kun je eenvoudig goedkoop drukwerk verspreiden.
Maar wat valt er dan eigenlijk precies te zeggen over de verspreiding? Wat is nu precies het bereik van deze folders en hoe worden ze precies gewaardeerd door de mensen? Ofwel: wat is nu eigenlijk precies het effect van reclame door middel van drukwerk?
Effecten
Natuurlijk is er al volop onderzoek gedaan naar de effecten van folders. Goedkoop drukwerk verspreiden is erg eenvoudig en dat wordt door de meeste ondernemers als grootste voordeel genoemd. Mogelijke klanten op een andere manier bereiken is vaak duurder en lastiger. Wanneer je kiest voor folders, bereik je daar gemiddeld gezien 55 procent van de consumenten mee. Daarbij worden de folders ook nog eens vaak gelezen. In maar liefst 78% van de huishoudens waar de folder binnen komt, wordt deze ook daadwerkelijk door minimaal twee mensen gelezen
De waardering van de folders lijkt bovendien te stijgen de laatste jaren. Dat komt doordat consumenten de folders duidelijker en relevanter zijn gaan vinden. Ook de professionaliteit en de informatie in de folder wordt hoger ingeschat dan enkele jaren geleden.
Meer dan de helft van de consumenten is er bovendien ook nog eens van overtuigd dat folders uniek zijn en dat je via goedkoop drukwerk aan informatie kan komen die je niet zo eenvoudig via andere kanalen binnen krijgt. Het merendeel van de consumenten vindt dat folders dus wel degelijk meerwaarde hebben. Natuurlijk zijn er mensen die de folders direct bij het oud papier gooien. Verreweg het grootste gedeelte doet dat echter niet en bijna 70% van de consumenten geeft bovendien aan het fijn te vinden om folders te ontvangen.
Komen ze ook in actie?
Leuk en aardig natuurlijk dat consumenten de folders lezen, maar doen ze er ook daadwerkelijk iets mee? Anders heb je er namelijk alsnog weinig aan. Natuurlijk is ook dit meetbaar en is ook hier onderzoek naar gedaan. De resultaten zijn behoorlijk positief.
Zo geeft maar liefst 92% van de consumenten aan na het lezen van een folder de winkel te bezoeken terwijl iets meer dan de helft naar de website van de winkel surft. Acht van de tien mensen die een folder lezen, krijgen vervolgens de behoefte om een bepaald product te kopen.
Overigens geeft zo'n 20% ook aan dat ze alleen de folders van bekende winkels lezen.