BLOG: Wanneer schakel je een incassobureau in?

Wanneer schakel je een incassobureau in?
Het is voor veel ondernemingen en zzp'ers één van de grootste frustraties: klanten die niet betalen. Dat is natuurlijk ook logisch om meerdere redenen. Enerzijds vind je het frustrerend omdat jij een prestatie hebt verricht waar je veel werk en kosten aan hebt besteed.
Daar wil je natuurlijk ook iets voor terug hebben en daarom is het logisch dat je snel betaald wilt worden. Maar naast het feit dat je graag betaald wilt worden, omdat je iets gepresteerd hebt, is er natuurlijk nog een andere reden. Dat is het feit dat jij natuurlijk ook kosten hebt met je bedrijf en dat geld moet ergens vandaan komen. Om die reden moet je dus geld krijgen van je klanten. En wanneer je dit niet krijgt, dan zorgt dit er natuurlijk voor dat je in de problemen komt. Dat is iets wat je ten alle tijden wilt voorkomen.
Wanneer je een factuur hebt verstuurd en de betalingstermijn is overschreden, is dit nog niet gelijk een reden om een incasso in te zetten. Vaak kun je nog wel een aantal betalingsherinnering sturen. Mochten ze hierop reageren en vertellen dat ze spoedig zullen betalen, dan is het probleem in principe opgelost. Maar het komt ook vaak voor dat een bedrijf er helemaal niet meer op gaat reageren.
Mocht dat het geval zijn, dan is het van belang om een incassobureau in te schakelen. Deze gaan vaak effectiever te werk en hebben ervaring met het innen van schulden.
Het voordeel van een bureau is dat de kans groter is dat je het geld krijgt. Het kost vaak wel geld, maar met een grote vordering is dit alsnog meer dan de moeite waard. Alleen bij kleinere vorderingen kun je ervoor kiezen om geen incassobureau in te schakelen. Maar je kunt natuurlijk ook op een no cure, no pay basis werken. Dit betekent dat je geen kosten betaald als het bedrag niet wordt geïnd. Dat is natuurlijk zeer voordelig, want dan ben je niet nog meer geld kwijt. Dat zou namelijk nog frustrerender zijn.
Om af te wegen of je een incassobureau nodig bent, is het dus van belang om na te gaan hoe hoog het geïnde bedrag is. Daarna kun je besluiten of je een bureau gaat inschakelen.