BLOG: Zijn relatiegeschenken een effectieve marketingstrategie?

Zijn relatiegeschenken een effectieve marketingstrategie?
Relatiegeschenken populair
Steeds meer bedrijven en zzp'ers zetten relatiegeschenken in, met als doel de band tussen het bedrijf en de doelgroep te versterken. Op papier is dit een goed ideaal, maar werken relatiegeschenken eigenlijk wel als marketingsstrategie?
De keuze qua relatiegeschenken is in elk geval groot. Denk aan populaire cadeaus als een chocoladereep met opdruk, pennen met het bedrijfslogo, een powerbank bedrukken, oordopjes, paraplu's of een fles lekkere wijn met een cadeaubon.
Waarom geven bedrijven, werkgevers en zzp'ers eigenlijk relatiegeschenken? En is dit een effectieve manier van klantbinding?
Hoofddoel is een duurzame relatie met de klant
In 2015 zocht een Duits onderzoeksbureau uit waarom ondernemers eigenlijk relatiegeschenken weggeven aan hun klanten, op beurzen en/of aan hun personeel. Het belangrijkste motief om geschenken aan relaties uit te delen, zoals een powerbank bedrukken of een mooie paraplu weggeven, is om een duurzaam en langdurig contact te leggen. Met als doel dat de klant terugkeert en vaker producten koopt of gebruikmaakt van de diensten van het bedrijf.
Op plek twee en drie staan het imago van de eigen onderneming verbeteren en zorg voor meer naamsbekendheid. Het Duitse bureau onderzocht ook op welke momenten de relatiegeschenken uitgedeeld worden. Dit gebeurt met name als klanten het bedrijf bezoeken of, andersom, als accountmanagers op bezoek zijn bij hun klanten of tijdens evenementen die door het bedrijf georganiseerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jubilea of tijdens de aanwezigheid op een beurs.
Hoe effectief is een relatiegeschenk eigenlijk?
Belangrijk in een ander onderzoek, dat in 2013 is uitgevoerd, was de vraag hoe effectief relatiegeschenken zijn. Wordt het beoogde doel, een versterking van het contact met klanten en meer verkoop, hierdoor bereikt of niet? De conclusie die het marktonderzoek van het bedrijf DIMA Marktforschung opleverde, is opmerkelijk genoeg. Het aanspreken en binden van de doelgroep door relatiegeschenken blijkt effectiever te zijn dan marketing via kranten, de radio, televisie of via posters.
Relatiegeschenken leidden er bij 780 van de 1000 onderzochte personen (78 procent) toe dat de cadeaus - zoals een powerbank bedrukken of een mooie set oordopjes - hen deden herinneren aan het bedrijf. Ze konden nog precies vertellen welk bedrijf hen het cadeau had gegeven.
Verder bleek uit het onderzoek dat bij veel mensen het beeld van het bedrijf niet was veranderd. Twaalf procent echter gaf aan positiever te kijken naar de onderneming die het relatiegeschenk gaf, terwijl slechts 1 procent negatiever was. Uit de opiniepeilingen wordt dus duidelijk dat relatiegeschenken de naamsbekendheid en het positieve imago van jouw bedrijf goed doen.