De 10 meest voorkomende fouten in een offerte

Een op de drie gesprekken tussen bedrijven loopt al vast bij het sturen van een offerte. Veel bedrijven geven aan dat de prijs niet altijd doorslaggevend is. Het blijkt dat het vaak ligt aan de kwaliteit van offertes. Er worden nogal eens wat fouten gemaakt. Om ervoor te zorgen dat je die fouten vermijdt heeft Offerte.nl haar ervaringen op papier gezet.
1. Een cliché als openingszin
Een cliché gebruiken vinden klanten een grote afknapper. Veel offertes worden ingewijd met “naar aanleiding van ons gesprek”. Dat laat blijken dat je te weinig doet om de vraag van de klant echt te begrijpen. Een veelgebruikte openingszin wordt gezien als de grootste fout die je kunt maken. Klanten nemen zo’n offerte vluchtig door omdat het niet toegespitst is op de situatie. Neem de lezer al vanaf de eerste zin mee in het verhaal. Waarom gebruik je niet een woordelijke uitspraak die de klant heeft gedaan. Of zoek tenminste op waar het bedrijf van je klant voor staat.
2. Het gebruik van jargon
Boven alles moet een offerte te begrijpen zijn voor je klant. Met collega’s kun je deze vaktermen gebruiken maar vermijd ze alsjeblieft in offertes. Klanten zitten vaak in een hele andere branche dan jij. Als je niet om jargon heen kan, zorg dan ten minste voor toelichting. IT- en Engelse terminologie wordt vaak verkeerd begrepen door mensen. Je doet er goed aan om de offerte te laten lezen door iemand anders die in een totaal andere sector werkzaam is. Bijvoorbeeld een familielid of vriend(in). Dit zorgt ervoor dat iedereen de tekst begrijpt en dit voorkomt onnodige ruis.
En, er zijn nog 8 andere fouten - lees verder dus.
Bron: SalesGids