De 4 basics als je een goede poster ontwerpt!

Het is misschien wel één van de oudste manieren om reclame te maken of informatie door te geven aan het publiek: de poster.
Nog voordat er internet was en ver voordat er tv- en radioreclame bestonden om een concert, festival of nieuwe sale te promoten was de poster al overal in het straatbeeld aanwezig. Heel lang geleden werd de poster zelfs gebruikt om criminelen op te sporen. Wanted! Je kent ze wel uit de film. Poster design gaat dan ook al heel wat jaartjes mee. Voor welk doeleinde wil jij een poster laten ontwerpen?
Ook tegenwoordig vind je posters overal terug. In de bioscoop, langs de kant van de weg, in theaters, in poppodia, in winkels en ook in menig huis hangen posters aan de muur. Maar hoe komt zo’n poster eigenlijk tot stand? Door creativiteit? Of komt er meer kijken bij het maken van de perfecte poster?
Stel je wilt een poster laten maken. Dan is het eerste wat de ontwerper aan je vraagt welk doel je hebt met de poster. Wil je mensen naar je event lokken, wil je een product promoten, wil je een duidelijke boodschap overbrengen of wil je gewoon iets moois voor aan de muur? Je doelstelling is het begin van je poster design.
Behalve een duidelijk doel zijn er nog een paar andere basics waarmee je rekening moet houden wanneer je een poster gaat laten ontwerpen. Wij zetten de belangrijkste 4 design basics voor je op een rij.
1. Een sterk beeld
Beelden trekken aandacht. Of je het nu gebruikt als achtergrond of juist op de voorgrond plaatst. Met een sterk beeld kun je jezelf onderscheiden van anderen. Als je een beeld in je poster verwerkt zorg er dan voor dat deze relevant is voor hetgeen je wilt aankondigen of promoten. Vergeet hierbij zeker niet de kwaliteit. Als je een afbeelding moet aanleveren bij de ontwerper zorg er dan voor dat je de hoogste kwaliteit inlevert.
Weet je het niet zeker welke kwaliteit je moet aanleveren? Vraag het de ontwerper. Het laatste wat je wilt is een korrelig beeld op je poster. Dit lijkt misschien een inkoppertje voor goed poster design, maar het gebeurt vaker dan je denkt. Zelfs bij grote bedrijven.
2. Duidelijke kleuren
Wil jij een poster laten ontwerpen in kleur? Dan is het gebruik van een goed kleurenpalet een perfecte manier om de aandacht te trekken. Bovendien kun je jouw merk ook versterken door het gebruik van een bepaalde kleur in een poster. Zo zijn de posters van de Albert Heijn blauw en die van Coca-Cola rood.
Misschien heb je wel eens gehoord dat elke kleur een bepaalde emotie met zich meebrengt. Maar wist je ook dat er een hele marketingstrategie achter een bepaalde kleur kan zitten? Zo is de kalme kleur blauw perfect voor het opbouwen van vertrouwen (handig als je een grootgrutter bent en je wilt dat mensen bij jou de boodschappen halen) en is de energieke kleur rood de kleur van affectie en liefde.
Ook bij het uitzoeken van de kleuren voor je poster moet je dus rekening houden met het doel. Wil je bijvoorbeeld aandacht trekken voor je evenement? Dan is het gebruik van contrasterende kleuren zoals geel en paars een slim idee, omdat dit extra opvalt.
Bron: Brisk Magazine