De 7 meest gemaakte verkoopblunders

In de workshops en trainingen die ik heb met klanten is het vaak heel leerzaam om de gemiste kansen door te spreken. En ja, dat mag soms best met blozende wangen verteld worden of juist schaterlachend als iemand terugkijkt op zijn of haar handelen. Belangrijk is dat je natuurlijk leert van de missers die je als verkopende partij hebt gemaakt. En nog beter: zorgt dat je ze zoveel mogelijk voorkomt.
-
Wie zich vergeet voor te bereiden….
Allereerst is het essentieel dat je jouw aanbod haarscherp voor ogen hebt. Met name de voordelen voor de klant en de resultaten die je te bieden hebt zijn cruciaal. Op basis van die informatie kun je iemand ‘verleiden’ om zaken met je te doen. Daarnaast is het zeer belangrijk om ook jouw (potentiële) klant door en door te kennen. Hoe? Lees de tips in dit artikel dat ik er eerder over schreef.
-
LSD vergeten
Wil je succesvol zijn in verkopen, dan is het zaak dat je de drie meest waardevolle verkoopvaardigheden tot in de puntjes beheerst. Luisteren, Samenvatten, Doorvragen: LSD. In veel trainingen en oefengesprekken tijdens coachsessie blijkt geregeld dat hier de sleutel tot verkoopsucces ligt. Je zult er versteld van staan hoeveel meer je vaak uit deze vaardigheden kunt halen dan je tot nu toe doet. Oefening en training baart kunst en geeft je voorsprong in het verkoopproces.
-
Te snel willen verkopen
Een klant zegt pas ja als de overtuiging er is dat jij de beste oplossing hebt, de behoefte goed wordt ingevuld en anderen hem of haar zijn voorgegaan (referenties helpen je hierbij). Geef dus tijd en ruimte om de klant te laten beslissen. Het opbouwen van een relatie is daarbij de basis. ‘Even snel verkopen’ levert je misschien op korte termijn nog wat op, voor de langere termijn kom je vaak van een koude kermis thuis.
Bron: Salesgids