De incassoproblemen van de ZZP'er
De incassoproblemen van de ZZP-er
Een incassotraject is moeilijk. Zeker voor ZZP-ers. Die nemen het niet betalen van een rekening vaak heel persoonlijk. Het begint eigenlijk al tijdens het normale contact met de klant. De klant betaalt niet, of te laat, en de ZZP-er krijgt het gevoel dat het allemaal erg persoonlijk is.
Het is moeilijk om hiermee om te gaan. Hoewel de klant zich misschien net zo gedraagt als tegen zijn werknemers komt het bij de ZZP-er net even iets anders binnen.
Dat komt mede omdat hij keihard wordt geraakt in zijn portemonnee. Met als gevolg dat je erg van slag raakt.
Wat kun je hieraan doen?
In dit artikel behandel ik een aantal punten die je kunnen helpen om meer afstand te nemen van je opdrachtgever en je geld sneller betaald te krijgen.
- Besteed je incasso uit
Je incasso uitbesteden is een no-brainer. Toch twijfelen veel ZZP-ers omdat het mogelijk te duur is. Een oplossing hiervoor is om op basis van no cure no pay een bureau voor ZZP-ers in te huren. Je geeft de incasso uit handen en hebt er geen omkijken meer naar.
Bij een minnelijke schikking krijg je dan 100% van de vordering uitbetaald. Minnelijke schikking is een schikking zonder tussenkomst van de rechter.
Geen vervelend persoonlijk contact meer maar wel je geld aan het eind van de rit. Slecht betalende klanten voelen nu eenmaal meer druk op het moment dat ze worden gebeld door een incassobureau.
Een relatie van ons belde ons vorig jaar op. Zij is een ondernemer in de uitzendbranche. Ze gaf aan dat ze al 6 jaar zaken doet met een bedrijf. Tot nu toe waren alle facturen netjes voldaan. Soms wel na lang wachten maar ok, daar kon ze mee leven.
Nu was ze al 6 maanden bezig om haar factuur voldaan te krijgen. Het hele smoezenboek was door de klant al opengetrokken. Maar helaas geen geld op de bank.
Ze belde, ze mailde en is er zelfs langs gegaan. Niets hielp. Ze stak er enorm veel energie in. Na verloop van tijd ging het haar ook dwars zitten, ze ging er ’s nachts over nadenken, wat heeft ze fout gedaan, etc. Uiteindelijk zette ze de stap om ons te bellen omdat ze één van ons persoonlijk kent. Het voelde een beetje als een nederlaag voor haar, ze kreeg het zelf niet voor elkaar.
Ze heeft de vordering overgedragen en gelukkig konden we de hele vordering inclusief incassokosten binnen 14 dagen voor haar innen. Na een beetje gepaste druk. Resultaat dus optimaal!
We overtuigden haar om het voortaan anders te doen. Ze gebruikt nu de methode die ook grotere bedrijven gebruiken: ze herinnert (per email en telefoon), ze stelt in gebreke indien nodig en daarna gaat de factuur naar een incasso-bureau.
Immers, zij levert perfecte diensten tegen een overeengekomen prijs. Dan moet er ook betaald worden.
- Zet extra druk op te laat betaalde facturen
Hoewel je geen stress wilt, wil je wel je geld. Zelf je incasso’s innen is natuurlijk ook mogelijk.
Zorg dat je scherp bent op de betalingstermijn. Zodra je een herinnering voor te laat betalen hebt gestuurd, bel je die na. Het liefst al na 1 dag. Op die manier hou je je klant scherp en is er een grote kans dat je als eerste op de stapel rekeningen ligt. Zoals je in bovenstaand verhaal hebt gelezen is een ingebrekestelling ook zeer effectief. Die kun je ook makkelijke zelf doen. Op het internet vind je hier vele voorbeelden van.
- Maak je betalingstermijn zo klein mogelijk
Bij grote opdrachtgevers is dit niet altijd mogelijk maar in veel gevallen wel: als je sneller betaald wilt krijgen zet dan je betalingstermijn op 14 dagen of zelfs 7 dagen. Dat zorgt ervoor dat een aantal van je opdrachtgevers sneller betalen.
- Verkoop je facturen
Verkoop je facturen aan een factoringbedrijf. Voor een klein percentage krijg je je factuur soms al binnen 1 dag betaald. Totaal stressvrij. Je laat dan alles over aan het factoringbedrijf. En jij krijgt je geld lekker op tijd.
Dit artikel is geschreven door Marco Willemse van CW en Partners.
CW & Partners is een bureau uit Hilversum dat zich bezighoudt met incasso en debiteurenbeheer.