Een beroepsfout gemaakt? Zo zit het met aansprakelijkheid en verzekering
Een beroepsfout gemaakt? Zo zit het met aansprakelijkheid en verzekering
Voor adviserende beroepen als accountants, ingenieurs en consultants is het in Nederland verplicht een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Niet voor niets, want een beroepsfout is zo gemaakt. Tegelijkertijd heeft kan zo’n ogenschijnlijk klein foutje grote gevolgen hebben.
Geen nood: het zal iedere professional eens overkomen en de verzekeraar biedt hier dekking voor.
Financieel nadeel veroorzaakt?
Financieel nadeel is zo veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan schade aan spullen of personen. Het geldt bijvoorbeeld niet voor bouwkundig adviseurs, op het moment wanneer een gebouw instort of een balkon loslaat. Daarvoor gelden andere verzekeringen.
Wie een beroepsfout heeft gemaakt en daarmee financieel nadeel heeft veroorzaakt, kan zich wenden tot de verzekeraar, wanneer hij of zij aansprakelijk wordt gesteld. De verzekeraar kan dan de schade vergoeden en helpen met eventuele rechtszaken.
Een voorbeeld van een beroepsfout
Een voorbeeld van een beroepsfout: de verzekerde is makelaar en maakt een verkeerde berekening van de oppervlakte. Daardoor passen de kozijnen van een nieuwbouw pand nu niet. Het herstellen van deze fout loopt flink in de papieren, tot wel in de duizenden euro’s. Daarom stelt de opdrachtgever de makelaar verantwoordelijk. Niet alleen voor de kosten van de kozijnen, maar ook de kosten van de vertraging van de bouw.
Een ander voorbeeld: de verzekerde is belastingadviseur en moet een belastingaangifte in te sturen. Dat doet deze te laat, waardoor de klant een boete moet betalen. De klant stelt de adviseur aansprakelijk en er moet betaald worden.
Wat doet de verzekeraar?
Wie een beroepsfout heeft gemaakt, en daarvoor een vergoeding moet betalen, kan zich het best richten tot de verzekeraar van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Schade claimen gebeurt eigenlijk net als bij iedere andere verzekering: met mogelijk bewijsmateriaal, met eventuele getuigenverklaringen en uiteraard met de aansprakelijkheidsstelling. Gespecialiseerde schadebehandelaren gaan bij een schademelding direct aan de slag. Wanneer nodig, kan de verzekeraar ook een goede advocaat regelen. Vaak zijn dit advocaten die zijn gespecialiseerd in het werkveld van de verzekerde.
Bij een aansprakelijkheidsstelling kan het immers ook tot een rechtszaak komen. De verzekeraar vergoedt dan ook de kosten van verweer (de proceskosten en de kosten van juridische bijstand), de wettelijke rente, bereddingskosten en de ondersteuning van jouw belangen. Daarbij maakt het niet uit of de schadeclaim wel gerechtvaardigd is. Daar is men voor verzekerd.
Een goede verzekeraar gaat niet op zoek naar manieren om de claim uit te sluiten, maar om zo goed mogelijk te dekken. De ondernemingsbelangen moeten gewaarborgd worden. Niet alleen de financiële schade die erbij komt kijken, maar ook de reputatie van jouw bedrijf en de relatie met de klant. Ook de vermogenspositie van de privépersoon moet beschermd worden.
Verzekering voor iedere branche
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is gemakkelijk af te sluiten en aan te spreken, maar de werking ervan verschilt wel per branche. Voor fouten in de ICT-sector geldt natuurlijk een ander verloop dan voor financieel adviseurs. Daarom zijn er ook aansprakelijkheidsverzekeringen die branchegericht zijn.
Wie nog geen fout heeft gemaakt en al een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft, is het een wijs besluit ook een Vangnet voor Verweer of een rechtsbijstandverzekering bij te sluiten. Daarmee heeft de verzekerde een betere dekking tegen uit fouten voortvloeiende kosten.
Toekomstige fouten voorkomen
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom is het belangrijk de vakkennis op peil te houden. Het is verstandig zich aan te sluiten bij een branchevereniging. Voor lidmaatschap is het noodzakelijk bijscholing te blijven volgen.
Opdrachten moeten helder op papier komen te staan. Een heldere opdrachtomschrijving voorkomt achteraf discussies over het eindresultaat. Schrijf daarbij ook een verklaring omtrent de algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden moeten gebaseerd zijn op de branchevoorwaarden: laat deze eerst juridisch toetsen.
Nog even doorgaand op de algemene voorwaarden: stuur deze direct met de offerte mee. Wie zijn of haar klanten niet van tevoren op de hoogte stelt van de algemene voorwaarden, kan er mogelijk geen aanspraak op maken. Dan is een rechtsbijstandverzekering ook handig om te hebben.