Een ZZP'er moet goed kunnen speechen en pitchen en daardoor zichzelf beter kunnen verkopen!

Iedereen kan speechen, betoogt Jerry Helmers in zijn boek Speechen voor gewone mensen. Iedereen heeft goede ideeën, maar als je ze niet verspreidt, dan worden ze niet gehoord.
In zijn boek Speechen voor gewone mensen roept debattrainer en marketingstrateeg Jerry Helmers 'gewone mensen' (dus ook ZZP'ers!) op om vaker het woord te pakken en zich uit te spreken. Iedereen kan het, of je nou voorzitter bent van de tennisvereniging, ondernemer of ambtenaar, werknemer of student die tijdens een vergadering effectief zijn punt wil maken. Iedereen kan speechen, stelt Helmers. Of uiteraard een ZZP'er die de potentiële klant wil overtuigen met hem of haar in zee te gaan.
In zijn boek legt Helmers daarom op een toegankelijke en prikkelende manier uit wat de zeven inzichten zijn waarmee iedereen zijn eigen speech, betoog of presentatie overtuigender kan neerzetten. En, wie wil dat niet? Uiteindelijk is ‘gelijk krijgen’ bijna altijd het ultieme doel.
Zeven speechinzichten
Een van de inzichten is de BetoogLadder die bestaat uit elf logische stappen waarmee iedereen zijn eigen speech kan opbouwen. Zo weet je zeker dat je niets vergeet én je bent er zeker van dat je alles in de juiste volgorde communiceert. Je vergroot daarmee je overtuigingskracht. Daarnaast weet je sneller weer de rode draad van je eigen verhaal op te pakken als je wordt onderbroken door lastige vragen. De BetoogLadder is dan ook een handige leidraad waarmee je houvast creëert voor je eigen speech.
De andere inzichten die de auteur bespreekt in deze supermakkelijke zakpocket zijn de ABCDEF-formule, SExI, Online overtuigen, de CrisisSpeech, Pitch Like A Bitch én StorySHOWING dat aantoont dat StoryTelling definitief de prullenbak in kan.
Extra e-books en gratis online speechtraining
Het boek Speechen voor gewone mensen is vooral ook een interactief boek omdat het lezers toegang geeft tot heel veel relevante online informatie.
Zo kunnen de lezers door middel van de vele QR-codes in het boek artikelen en blogs lezen, video's bekijken (waaronder de perfecte crisisspeech van ex-toptennisster Maria Sharapova) en ze kunnen zich zelfs aanmelden voor een gratis online speechtraining bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. Bovendien krijgen de lezers de gelegenheid om twee e-books te downloaden. In het ene e-book vindt de speecher-in-spé honderd extra tips om zijn eigen speech of presentatie te optimaliseren. In het andere e-book kan de lezer meteen van start met dertien superleuke, prikkelende maar leerzame speech- en pitchoefeningen.
Aan het eind van elk hoofdstuk daagt de auteur de lezer uit om hem een vraag te stellen. Ook die verbinding wordt gemaakt via een QR-code.
Er zijn bijna geen professionele managementboeken in Nederland waarbij de auteur op déze wijze zó intensief contact zoekt met zijn lezers. Maar zo hoort het ook: speechen is een en al interactie!
Het boek is uitgegeven door uitgeverij Haystack.
Over de auteur:
Jerry Helmers schreef van 2011 tot en met 2021 271 columns voor De Financiële Telegraaf. In 2019 werd hij derde op het NK Debatteren Eloquentia én in 2021 was Jerry de eerste Nederlandse vertegenwoordiger ooit op World Speech Day, waar dit jaar meer dan 100 landen aan deelnamen. Eerder dit jaar kwam van hem De MarketingCode uit.