Haal meer uit je zzp-website! (GASTBLOG)
Veel zzp’ers zijn nog nauwelijks bekend met de term ‘conversie optimalisatie’ voor zzp’ers, terwijl dit juist een methode is voor zzp’ers om via hun eigen website meer aanvragen te krijgen. Zzp’ers zijn wel druk bezig om meer opdrachten binnen te halen.
Vandaar dit artikel. Wat is dan conversie optimalisatie? En vooral: wat is het nut ervan voor zzp’ers? En hoe kun je dit dan praktisch toepassen op je eigen website?
Dit is een artikel over hoe je als zzp’er via conversie optimalisatie meer opdrachten gaat ontvangen via je eigen website. Leuk om te weten is dat bijna 95% van alle zzp’ers in Nederland een eigen website heeft. Wist je dat? De vraag is: wat doe je ermee? Is je website meer een online visitekaartje? Of komt het in de buurt van een online leadmachine?
In dit artikel kom ik met 4 praktische tips voor zzp’ers om je website onweerstaanbaar te maken voor toekomstige opdrachtgevers! Er meer uit halen dan er nu in zit!
Conversie optimalisatie – wat is dat?
Graag wil ik even bij het begin beginnen. Ik wil kort even starten met de betekenis van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jou als zzp’er iets oplevert.
Met andere woorden, je probeert het maximale uit je bezoekers te halen: meer leads, klanten en opdrachten! Lijkt je dat wat?
Conversie
Een conversie (nog even een definitie) is een gewenste actie die bezoekers op jouw zzp-website doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn: een offerteaanvraag, een telefoontje, een opdracht, een aanmelding op een programma, een inschrijving op een nieuwsbrief of het downloaden van een e-book. Hoe zou het zijn als je website je opdrachtgenerator wordt (ook als jij met een klus bezig bent) of in het weekend?
Van website naar opdrachtgenerator!
Dat is zo’n beetje de bedoeling en de wens. Dat is wat ik versta onder conversie optimalisatie. Je website zo maken dat de opdrachten als het ware vanzelf binnenkomen, dat je meer uit je bezoekers haalt. Opdrachtgevers weten je te vinden, worden ‘opgewarmd’ op je website en laten een bericht achter of nemen per telefoon / mail contact met je op.
4 conversie optimalisatie tips voor zzp’ers:
Tip 1: Maak je website organisch vindbaar
Het is leuk om als zzp’er een website te hebben, maar als er geen of weinig publiek komt, heb je er niet zoveel aan. Het is dus wel belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Gelukkig zijn de meeste kanalen wel bekend (social media, Google Ads, SEO etc.). Wat de meesten nog niet weten, is dat het organische bezoek (bezoekers die via normale zoekresultaten van zoekmachines binnenkomen) vaak de meest kwalitatieve bezoekers zijn. Ze blijven langer (langere gemiddelde sessieduur) en ze klikken sneller door (lager bouncepercentage). Dat wil je. Slim om tijd te besteden aan SEO. Hier een paar handige tips om hiermee een start te maken.
-
Google houdt van content: een blog, veel pagina’s is/zijn goed.
-
Denk goed na over zoekwoorden: waar wil je echt op gevonden worden? (Via de Zoekwoordplanner van Google kun je makkelijk onderzoek doen naar zoekvolume, relevante aangrenzende zoekwoorden en een idee krijgen van de concurrentie.)
-
Verwerk deze zoekwoorden in de teksten, navigatie, metatags. Het is dan ook belangrijk om alle zoekwoordenpagina’s in je website als een spinnenweb aan elkaar te verbinden via intern linken.
-
Zorg ervoor dat er veel andere sites naar jouw site gaan verwijzen (linkbuilding). Als je dit serieus wilt doen, adviseer ik je om dit uit te besteden aan een specialist (er komen nogal wat factoren bij kijken).
-
Zorg ervoor dat je website er netjes en eenvoudig uitziet en lekker snel is (dit is eigenlijk de basis). Als je de basis niet op orde hebt, positioneren zoekmachines je minder goed.
-
Zorg ervoor dat je ook een mobiele versie van je website hebt.
Dit zijn maar een paar praktische punten waarmee je een start kunt maken met SEO (zoekmachinemarketing). Ik heb het al vaker meegemaakt dat de groei hier ongekend kan zijn, maar heb wel even geduld: dit gaat niet van de ene op de andere dag. Maar inzetten op organische groei is als het ware inzetten op kwaliteit en dit zal de conversie van je site ten goede komen.
Tip 2: Maak je website effectiever met wervende teksten
Veel zzp’ers maken de bekende fout om vooral over zichzelf en over hun aanbod te schrijven. Dat is tot op zekere hoogte goed, maar een website die de opdrachten binnensleept, is vooral geschreven vanuit het perspectief van de opdrachtgever.
Met welk dilemma worstelt hij? Wat is het resultaat van jouw aanbod? Niet de inhoud, maar het resultaat: verkoop gaten, geen boren. Het is zeer belangrijk om je website in het conversieperspectief te plaatsen. Zodat een bezoeker zich herkent en een positief gevoel krijgt bij jouw zzp-website.
Probeer herkenning te kweken, zodat je teksten ervoor zorgen dat een opdrachtgever een goed gevoel bij jou als zzp’er krijgt. En... schrijven is niet voor iedereen weggelegd, maar er zijn voldoende specialisten die dit heel goed kunnen. Ik schrijf ook al 14 jaar wervende websiteteksten.
Tip 3: Positioneer je website
Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is met een mooi woord ‘positionering’. Dit betekent dat het erg belangrijk is om je website helder te maken. Zodat potentiële opdrachtgevers zien wie je bent, waar je goed in bent, wat je doet, wat je niet doet, waarom ze voor jou zouden moeten kiezen… en niet voor een ander. Kleur bekennen.
Maak dit helder, het liefst op een prominente plek op jouw website (zichtbaar op iedere pagina), bijvoorbeeld in de websiteheader, in blokken, in de footer van je website! Wat hier ook bij hoort, is het plaatsen van mooie houtsnijdende USP’s (unique selling points). Meestal hanteer ik er een stuk of vier voor één website. Geen generieke items (hoge service, laag uurtarief), maar op maat, precies passend bij jou als zzp’er.
Tip 4: Maak conversiepaden
Conversiepaden vormen ook een belangrijk onderdeel in conversie optimalisatie. Zorg ervoor dat potentiële opdrachtgevers makkelijk door je website kunnen gaan. Dat er voldoende interne linkjes staan (naar je specialiteiten, je aanbod, je blog, zoekwoordpagina’s etc.), zodat dit helder is.
Vaak gebruik ik mooie CTA’s. Weer zo’n begrip: CTA’s staan voor ‘calls to action’.
Dit zijn buttons, vaak opvallend en onderaan de pagina, die je bezoeker uitnodigen om erop te klikken. Bijvoorbeeld:
-
Vraag nu een offerte aan.
-
Lees wat ik voor je kan betekenen.
-
Neem eenvoudig contact met mij op.
-
Etc.
Bovenstaande tips zijn er ‘slechts’ vier die zeer bepalend zijn bij conversie optimalisatie. Er zijn er nog veel meer. Deze richtingen / tips zijn nooit uitputtend en liggen niet op de plank. Ik begeleid al sinds 2007 zzp’ers en mkb-klanten bij het meer halen uit de website, of anders gezegd: bij het effectiever maken van hun website.
Meer weten over conversie optimalisatie?
Wil je meer weten over conversie optimalisatie, lees dan mijn artikel hierover met 10 gouden conversie optimalisatie tips .
Mocht je vragen hebben over conversie optimalisatie / online groei, klik dan op bovenstaande link (conversie optimalisatie tips) en lees rustig verder. Ik ben de eigenaar van die website en als conversie optimalisatie specialist help ik zzp’ers en mkb-bedrijven met online groeien.
Groetjes, Marco Bouman