Hoe de abonnementseconomie de impact van corona kan minimaliseren
Veel bedrijven die een abonnementsmodel hanteren, zien nog steeds een bescheiden groei. Het businessmodel is niet immuun voor de coronacrisis, maar de bedrijven die hun strategie aanpassen kunnen de impact temperen. Vier mogelijke strategieën.
In een decennium waarin de wereldeconomie met de rem erop groeide, leverden bedrijven die via abonnementen hun diensten en producten aan de man brengen een positieve bijdrage. Als geheel deed de abonnementseconomie het duidelijk beter ten opzichte van de wereldeconomie, met jaarlijks steeds grotere marges.
Volgens het recente Subscription Impact Report: COVID-19 van de Amerikaanse softwareontwikkelaar Zuora groeit vijftig procent van de bedrijven nog steeds zonder significante impact op de acquisitiekosten. 18 procent van de bedrijven ziet zijn abonnementsgroei versnellen, 17 procent heeft te maken met een rem op de groei, terwijl 14 procent het aantal abonnees ziet teruglopen.
Flexibiliteit
In tijden van onzekerheid verlangen klanten naar flexibiliteit, zodat ze rap kunnen anticiperen op ontwikkelingen die komen gaan. Zo is een Netflix-abonnement dat op elk moment kan worden opgezegd en vanaf elk digitaal apparaat kan worden geactiveerd voor veel mensen aantrekkelijker dan een stapels dvd’s. Of gaat de keuze eerder naar een bescheiden maandelijks terugkerende betaling voor professionele software dan een pakket met hoge licentiekosten vooraf. Het kan een verklaring zijn waarom de abonnementseconomie minder lijdt onder de pandemie dan bedrijven die producten of licenties verkopen.
Bron: MT.nl