Hoe een ondernemer kan nadenken over het onbekende...

Elke goede schaker denkt in scenario’s, een aantal zetten vooruit. Hij kan niet voorspellen wat zijn tegenstander gaat doen, maar hij kan zich wel een beeld vormen welke opties hij heeft en daarop een strategie ontwikkelen. Scenarioplanning werkt precies zo. Het biedt je flexibiliteit van denken en stelt je in staat snel en accuraat in te grijpen als de status quo verandert. Regeren is vooruitzien. Wie zich door de omstandigheden laat overvallen, neemt meestal niet de beste beslissingen.
Grote weerslag
Elke verandering kan een grote weerslag hebben op je organisatie. Het is belangrijk die ontwikkelingen op de voet te volgen. Zo voorkom je dat je wordt overvallen. Via scenarioplanning breng je aannemelijke scenario’s in kaart en bekijk je vervolgens welke potentiële consequenties deze scenario’s hebben. Het is dus geen voorspelling, maar een verkenning van wat mogelijkerwijs in de toekomst gaat plaatsvinden.
Hoewel nuttig en vaak broodnodig – zeker in tijden van crisis – is het een niet veel gebruikt middel. Gebrek aan tijd is een veelgehoord argument. En gebrek aan informatie. Want informatie over het verleden is er genoeg (dag-, week- en maandrapportages, jaarverslagen), maar informatie over de toekomst is lang niet altijd voorhanden. Daarom extrapoleren veel bedrijven data uit het verleden en vergeten daarbij dat de toekomst zelden een lineaire extrapolatie van het verleden is.
Ook angst voor het onbekende is een oorzaak. Scenarioplanning vereist creativiteit en de bereidheid na te denken over het onbekende. ‘Je weet niet wat je niet weet’, zegt Patrick van der Pijl, ceo van Business Models Inc (BMI) in Amsterdam. ‘En dat brengt onzekerheid met zich mee.’
Bron; MT
Durf jij verder te lezen? Want, je weet natuurlijk niet wat je dan te wachten staat?