Hoe houd je de perfecte online nieuwjaarspeech?

Natuurlijk wil jij jouw team van medewerkers, de leden van jouw sportclub (je bent bijvoorbeeld de voorzitter) of je ‘achterban’ een gelukkig én gezond nieuwjaar wensen. In ‘normale tijden’ doe je dat vanzelfsprekend tijdens een gezellige nieuwjaarsborrel met het glas champagne in de hand.
Maar ja… corona hè… Lockdown. Anderhalvemetersamenleving. En vooral geen onnodige bijeenkomsten. ("Vermijd onnodige reizen!")
Dus, jouw nieuwjaarspeech ‘moet’ online!
Jij hebt immers een prikkelende, motiverende en vooruitstrevende boodschap.
En, je kunt het je niet ‘veroorloven’ om helemaal géén nieuwjaarspeech te houden! Daarom in dit blog een aantal tips voor jouw online nieuwjaarspeech.
Het ultieme doel?
Je wilt een boodschap overbrengen en je wilt jouw overtuigkans vergroten. Ook online.
11 TIPS voor een supergoede online nieuwjaarspeech:
Tip 1
Houd je nieuwjaarspeech aan het begin van de werkdag!
(liefst zo vroeg mogelijk!)
Aan het begin van de dag is iedereen (jouw toehoorders!) nog fris en fruitig. Zorg dat je in de agenda komt te staan als de eerste Zoom of Teams-meeting van de dag. Want, als je medewerkers of toehoorders aan het einde van de werkdag al een stuk of vier online sessies achter de rug hebben, dan kun je er vergif op innemen dat de concentratiespanne bij de vijfde online sessie (de jouwe dus!) naar een minimum is gedaald.
Je toehoorders hebben al van de hele dag glazen ogen van het laptop-turen. En daar ben je niet bij gebaat.
Kortom, wees de eerste van de dag!
Tip 2
Kies een passende achtergrond
Uiteraard weet jij de kern van jouw boodschap. Je weet waarmee je jouw toehoorders wilt overtuigen. Wel, zoek daarbij dan een passende achtergrond. Misschien zit je in werkelijkheid wel in je eigen huiskamer. Of slaapkamer. Maar bij een nieuwjaarspeech heeft het geen pas als je op de achtergrond de niet-opgeruimde kledingkast ziet. Of, een huiskamer met wat kinderspeelgoed op de grond.
Plaats een neutrale achtergrond met in ieder geval het bedrijfslogo erbij. Dat geeft meteen ook een serieuze uitstraling.
De toehoorders weten dat het even een ‘officieel momentje’ is.
Bron: Dé Nederlandse Debatclub
LEES BESLIST VERDER, want er zijn nog 9 andere tips!