Hoe verbeter je klantgerichtheid?

Wanneer ik klantgerichtheid intik op Google, krijg ik het volgende resultaat: “Bij een klantgerichte organisatie, staat de klant centraal.” Ja logisch hoor ik je denken. Wanneer ik een organisatie opbel met de vraag of hun klant centraal staat, krijg ik steevast het antwoord ‘ja’. Maar als ik doorvraag wat dat precies betekent, blijft het stil.
Dus waarom trek je klantgerichtheid niet uit elkaar? Zodat je kunt draaien aan verschillende knoppen.
Met handige tips en tricks om zelf echt aan de slag te gaan om je organisatie klantgerichter te maken.
Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje
In de afgelopen 15 jaar heeft Customeyes honderden onderzoeken gedaan op het gebied van klantgerichtheid. Al dat onderzoek levert data op, en met die data kun je betekenis geven aan klantgerichtheid. Daarmee haal je het abstracte weg.
Mijn vader zei altijd: “hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje.” Op diezelfde manier tackelen wij klantgerichtheid. Wil jij je klantgerichtheid verbeteren? Meet elk van de 7 succesfactoren en verbeter waar nodig!
De essentie
Organisaties die klantgericht zijn, blinken uit op al deze onderwerpen:
-
Ze luisteren naar hun klanten en gebruiken klantfeedback,
-
Ze gaan verder dan luisteren, ze begrijpen wat de klant wil,
-
Ze hebben een aansprekende, duidelijke, klantgerichte richting vanuit de top van de organisatie,
-
Ze geven medewerkers vrijheid, verwijderen belemmerende regelgeving en maken klantgericht werken mogelijk,
-
Ze hebben bovengemiddeld veel gemotiveerde medewerkers,
-
Ze houden zich aan hun klantgerichte beloften, zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen,
-
Ze hebben een realistisch zelfbeeld en weten wat klanten van ze denken.
Bron: CustomEyes