Iedere ondernemer heeft maar 2 regels nodig

Ieder bedrijf heeft eigenlijk maar twee regels nodig, stelt Sprout-expert Lennard Toma. Zorgen voor blije klanten en zorgen voor blije collega’s. ‘Dit maakt je organisatie enorm flexibel.’
Wat nou als je alle regels in je gehele organisatie kunt schrappen?
Geen huisreglement. Geen handboek. Geen dure juridisch gecheckte procedure om je e-mailhandtekening te wijzigen. Geen veiligheidsstickers die aangeven de trapleuning vast te houden. En dus ook geen FTE’ers die al die regels continu aan het controleren en opvolgen zijn.
Zaaaalig!
In ieder geval. Dat zou mijn reactie zijn. Maar ik ken nogal wat mensen die bij het idee ongelukken en misdragingen zo scherp voor zich zien dat ze die via hun irissen in 3D en met augmented reality terug de buitenwereld in projecteren.
The good and the bad
Ik snap je wel. Regels bieden houvast en geven richting. Ik ben blij dat we duidelijk hebben dat je hier met je auto aan de rechterkant rijdt in plaats van dat je het maar uitzoekt. Zo ben ik ook blij met het protocol dat bij het constateren van een tumor in je bal, je binnen 72 uur moet worden geopereerd. Maar dat is weer een ander verhaal.
Maar ook vind ik veel regels overbodig, denigrerend en kinderachtig. Ze ontstaan met positieve bedoelingen, maar men vergeet vaak de negatieve consequenties voor de mensen die het voorafgaand aan het incident met gezond verstand wél goed deden.
De grootste negatieve consequentie van regels is de beperking op de autonomie van het individu. Wat nou net dé grootste motivator blijkt te zijn. Zonde!
Maar wat zijn dan die twee regels?
Bron: Sprout