In de digitale economie is je identiteit niet langer van jou

De grootste uitdaging in de digitale economie ligt niet het behouden van vertrouwen in iemands unieke identiteit, maar in het behoud van zeggenschap over die identiteit, schrijft MT-columnist, neurowetenschapper en gedragsonderzoeker Erik Schoppen.
We delen steeds meer persoonlijke informatie omdat we ons hiermee sneller, gemakkelijker en betrouwbaarder kunnen identificeren in de reële en digitale wereld. Naast identiteitsdocumenten in de echte wereld wordt er steeds vaker gebruikt gemaakt van ‘mensgebonden’ data. Dat kan informatie zijn die gekoppeld is aan bepaalde diensten, gemeten gedrag tijdens online handelingen en tegenwoordig steeds vaker biometrische gegevens.
Maar nog veel vaker wordt profielidentificatie toegepast; hoe meer je weet over een specifiek persoon, des te betrouwbaarder is de data van het gebruikersprofiel. En hoe beter je hiermee kunt controleren of dit de persoon in kwestie is en kunt voorspellen wat hij of zij gaat doen.
Bron: Brisk Magazine
Lees verder, klik dus door, wij houden niet bij of je hebt geklikt >>>