Jouw resultatenrekening als zzp’er - Hoe ziet die er eigenlijk uit?

Resultaat, het ‘buzzwoord’ voor een succesvolle business. Een gezonde onderneming neerzetten met een financieel duurzaam resultaat is immers het doel van iedere ondernemer.
Het resultaat volgt uit de resultatenrekening, ook wel winst- en verliesrekening genoemd, van je bedrijfsactiviteiten. Dit is de resultante van de gegenereerde omzet en de daaraan toe te rekenen kosten over een bepaalde periode, doorgaans een (boek)jaar van 1 januari tot en met 31 december. Als dit bedrag positief is, maak je winst. Als het negatief is, spreken we van een verlies.
Wat is belangrijk om te weten?
Resultatenrekening
De resultatenrekening maakt deel uit van de voor de belastingdienst verplichte financiële administratie. De financiële administratie omvat alle gegevens die te maken hebben met omzetbelasting en inkomstenbelasting. Hieronder vallen bijvoorbeeld de resultatenrekening en de balans. Een accurate en juiste financiële administratie bijhouden is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook een noodzaak om inzicht te hebben in de gang van zaken van jouw activiteiten. Het is aan te raden periodiek, bijvoorbeeld maandelijks of per kwartaal, een resultatenrekening op te stellen, maar doe het in ieder geval minstens eenmaal per jaar.
Jaarrekening
Het is echter niet verplicht om als zzp’er een jaarrekening op te stellen zoals vermeld in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. De jaarrekening bevat weliswaar een resultatenrekening en balans maar is uitgebreider. Publicatie van cijfers bij de Kamer van Koophandel is niet verplicht.
Opstellen resultatenrekening
De vorm waarin je de interne resultatenrekening van je onderneming opstelt is vrij. Het is raadzaam om een vorm te kiezen waarin alle gegevens zitten die je voor je IB-aangifte nodig hebt,
Bron: ZZP Servicedesk