Ken jij de techniek van goed doorvragen?
Communicatie betekent het overbrengen van een inhoudelijke boodschap van de zender en de ontvanger. Effectieve communicatie wil zeggen dat de bedoeling van de zender precies dezelfde is als hetgeen overkomt bij de ontvanger.
De techniek van het doorvragen
Dat kan nog wel eens mis gaan . “zo heb ik dat niet bedoeld”, “Zo heb ik dat niet begrepen “ , zijn aan de orde van de dag. De onderstaande doorvraagtechniek is een gesprekstechniek die je als ontvanger kan helpen om de bedoelde boodschap van de zender duidelijk te krijgen.
Weglating informatie wordt weggelaten.
Voorbeeld :Ik ben kwaad.
Uitdaging !!!Waarover? Op wie?
Vragen om specificatie: Wie ? Wat? Waar? Waarmee? Waarvoor? Waarheen?
Waartegen? Met wie ? Voor wie? Over wie? etc
Halve vergelijking
Voorbeeld :Oma is beter af in een verzorgingsflat.
Uitdaging:Vergeleken met wat is ze daar beter af?
Vragen naar de andere helft van de vergelijking.
Generalisatie Groepsaanduiding
Voorbeeld : Mensen zijn geweldig!
Uitdaging : Welke mensen met name?
Vragen om specificatie
Vaag werkwoord
Voorbeeld : We gaan de zaak reorganiseren
Uitdaging :Hoe precies ?
Vragen om specificatie: Hoe met name? Hoe precies?
Bron: Salesgids