Marketingmix modellen 4P, 4C en meer

Kun je de 4P’s nog wel gebruiken voor je marketingplan werd me laatst gevraagd? Goede vraag. Soms wel, soms niet is dan mijn antwoord. Het hangt namelijk van de situatie af welk ‘instrument’ het meest geschikt is om jouw marketingstrategie en marketingplan verder handen en voeten te geven. Som’s zijn het 4P’s, soms 6P’s en soms zijn het 3R, 4C of 4B’s
Kort reisje langs de P’s, R’s, C’s en B’s van de marketingkok
Als het gaat om de betekenis van al die afkortingen in marketingland is er veel Babylonische spraakverwarring. Daarom een kort reisje langs veel gebruikte marketingmix-instrumenten met 4P’s, 6P’s, 3R, 4C, SIVA of 4B’s. Hoe ziet jouw marketingmix eruit?
Marketingmix met 4P’s
Het begrip marketingmix is terug te voeren op een publicatie van Neil Borden in 1964. Borden gebruikte de term echter al vijftien jaar eerder, in 1949. De meest bekende invulling van dit concept komt voor rekening van Jerome McCarthy. Hij stelt in 1960 dat marketeers in essentie vier variabelen of ingrediënten kunnen gebruiken bij het opstellen van een marketingplan. Deze variabelen zijn prijs, promotie, product en plaats, vaak de 4Ps genoemd.
4P’s van de productenmarketing:
– Product
– Prijs
– Plaats
– Promotie
Het gebruik van elk van deze instrumenten (P’s) en hun onderlinge wisselwerking is onder andere afhankelijk van de doelstellingen van de organisatie, doelmarkt, merkpositionering, doelgroep, concurrentie en termijn. De marketingmix is dus de strategische combinatie van, en onderlinge afstemming tussen, verschillende marketinginstrumenten om de markt actief te bewerken.
De originele 4P’s zijn vooral relevant in de productenmarketing van consumentengoederen zoals levensmiddelen of duurzame goederen als witgoed of auto’s. Op korte termijn zijn product en plaats (ook wel distributiekanaal) vaak moeilijk te beïnvloeden. Daarom kiezen bedrijven al snel voor aanpassing van prijs en/of promotie
Later is het aantal P’s uitgebreid om aan vermeende tekortkomingen van het 4P-model tegemoet te komen of om nadruk te leggen op nieuwe inzichten. Denk aan package (verpakking met een toenemend belang voor ‘design’), periferie (omgeving) en proces en personeel bij de dienstenmarketing.
Er zijn nog meer modellen (lees verder) >>>
Bron: SalesGids