‘Na het vinden van je product-market fit begint het échte werk pas’

Ben je blij dat je je product-market fit hebt gevonden, ben je er nóg niet. Helaas: volgens Intercom-ondernemer Des Traynor heb je zelfs nog een ellenlange weg te gaan. ‘Niemand vertelt je wat je erna moet doen.’
Herkenbaar voor startup-ondernemers: na een paar jaar druk bootstrappend of angel investors lief aankijkend te hebben gewerkt aan je product of dienst, heb je hem dan eindelijk product-market fit, oftewel: er is een markt voor je product, er komt veel omzet binnen en klanten weten niet hoe snel ze je product of dienst moeten afnemen.
De champagnefles mag ontkurkt worden, maar, zo waarschuwt ondernemer Des Traynor vandaag tijdens zijn presentatie op TNW Conference: feest niet te lang, want je zult ál je energie nodig hebben voor de fase waarin je nu komt: die van je markt bestieren en opschalen. Traynor weet er zelf alles van: hij lanceerde twee succesvolle bedrijven, waarvan softwarestartup Intercom in 2011 de meest bekende werd.
Bron: Sprout (Lees ab-so-luut verder!)