Nieuw boek onthult: top fouten gemaakt door managers die digitaal gaan

We spreken Alexandra Jankovich, oprichter en managing partner van het in Amsterdam gevestigde digitale strategie adviesbureau SparkOptimus, waarvan het nieuwe boek - " Disruption in Action " - deze week uitkomt.
Vraag: Veel traditionele bedrijven, ondanks verwoede pogingen om te digitaliseren, eindigen toch als dinosaurussen. Waarom?
Alexandra Jankovich: “ Het komt er allemaal op aan of de CEO als echte leider optreedt of niet. Ongeveer driekwart van alle digitale transformaties mislukt. Dit komt doordat digitalisering CEO's blootstelt aan drie nieuwe uitdagingen die ze tegelijkertijd moeten aangaan. Ten eerste zijn er steeds weer nieuwe technologieën die zorgen voor verschuivingen in business modellen – dit brengt inherent risico’s met zich mee. Daarnaast is er de noodzaak tot diepte-investeringen die zich pas op lange termijn uitbetalen. Tenslotte bestaat er niet zoiets als een gestandaardiseerde benchmark die je blind kunt volgen. Dit is zo’n uitdaging dat managers in de verleiding komen het probleem uit te besteden. Als gevolg hiervan geven bedrijven honderden miljoenen uit aan technologieën die niet werken. Vervolgens betalen ze weer iemand anders om het dan weer op te lossen, wat nooit werkt. Met digitaal moet iedereen aan boord zijn en meedoen – de CEO en het hele team.
Vraag: Hoe zit het met traditionele bedrijven die digitale start-ups opzetten of overnemen? Is zo’n combinatie niet ideaal als ze van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen?
Alexandra Jankovich: “In het meest gunstige geval wel. In het ergste geval eindig je met twee bedrijven die twee compleet verschillende talen spreken. Het resultaat: de start-up wordt in de kiem gesmoord en het traditionele bedrijf verandert niet. De les is dat je niet digitaal kunt worden door alleen een start-up te kopen. Een overname is slechts het begin.”
Vraag: Zijn de ‘best practices’ die u aanbeveelt van toepassing op alle sectoren of zijn er verschillen?
Alexandra Jankovich: “Er zijn fundamentele principes die voor alle sectoren gelden. Digitaal gaat bijvoorbeeld nooit over de technologie zelf. Het gaat om het verbeteren van de klantervaring. Daarnaast gaat transformatie maar voor 20% over technologie en 80% over mensen. Dat is waar de echte complexiteit ligt. Uiteraard verschillen zaken als systeemkeuzes per sector, maar dat zijn details.”
Vraag: Welke rol speelt IT tegenwoordig in digitale transformatie?
Alexandra Jankovich: “IT speelt een zeer belangrijke rol omdat het voorziet in de technische oplossingen. Maar als je transformatie delegeert aan de IT-afdeling – of erger nog, aan externe consultants – is het gedoemd om te mislukken. Succesvolle bedrijven pakken digitaal daarom holistisch en functie-overstijgend aan. Dit betekent dat de volledige organisatie een transformatie ondergaat, geleid door de CEO. Daarom praten we in dit boek zoveel over leiderschap en mensen.”