Ondernemer vraagt pas hulp als het te laat is

Voor ondernemers in nood geldt schaamte en het stigma rond falen dubbel, omdat problemen bespreekbaar maken direct gevolgen heeft voor samenwerken en zakendoen. Daarnaast zit het in de aard van ondernemers om te verwachten dat het morgen beter zal gaan. Als ze eerder aan de bel trekken bij problemen en het beter bekend is waar ze daarmee terecht kunnen, kan grotere schade worden voorkomen.
Dat stellen onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam Jeanne Martens en Juan Francisco Alvarado Valenzuela op basis van hun in het Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie gepubliceerde onderzoek naar ondernemers in zwaar weer en het moment waarop zij hulp zoeken. Het onderzoek is uitgevoerd met gegevens van bijna 900 cases van een non-profitorganisatie die hulp biedt aan ondernemers in nood.
Onzichtbaar
Het zijn doorgaans vooral de succesverhalen van ondernemers die de aandacht trekken. Ook in wetenschappelijk onderzoek blijven hierdoor het falen, de oorzaken daarvan en het weer opstaan, of beëindigen van het bedrijf onderbelicht. Maar door de toegenomen populariteit van het ondernemerschap krijgt naar verwachting ook een steeds groter deel van de ondernemers te maken met tegenslag.
"Het gaat om een substantieel maar grotendeels onzichtbaar deel van het totale aantal ondernemers," aldus HvA-onderzoeker Jeanne Martens. Dit leidt niet alleen tot persoonlijke schade, maar ook tot maatschappelijke en economische kosten. Martens: "Denk bijvoorbeeld aan de persoonlijke impact voor iemand die een familiebedrijf moet opgeven, maar economisch gezien ook aan leveranciers waarvan de rekening niet betaald wordt, of een gezin met kinderen in geldnood."
Bron: Brisk Magazine
Lees beslist verder en begrijp dat je eerder bij jezelf moet ingrijpen >>>