Pas op voor bedrijven die zeggen: "Het is zo leuk werken bij ons. We zijn één grote familie!"

Bedrijven noemen zichzelf soms 'één grote familie’. Maar goede bedrijven zíjn geen families, maar ondersteunen ze, stellen Jason Fried en David Heinemeier Hansson in een boek over hun bedrijf Basecamp.
Bedrijven verkondigen graag dat ‘we hier één grote familie zijn’. Nee, dat zijn jullie niet. En dat zijn we evenmin bij Basecamp. We zijn collega’s. Dat betekent niet dat we niet om elkaar geven. Dat doen we wel, en we helpen elkaar. Maar één grote familie zijn we niet. En dat is in jouw bedrijf ook niet het geval.
Bovendien: Basecamp is niet ‘ons kindje’. Basecamp is ons product. We maken er iets moois van, maar zijn niet bereid om ervoor te sterven. En dat zou jij voor jouw bedrijf ook niet zijn.
Nergens voor nodig om onszelf of anderen een rad voor ogen te draaien. We zijn mensen die samenwerken om een product te maken. En daar zijn we trots op. Dat is genoeg.
Pas op
Als executives vertellen dat hun bedrijf echt een familie is, pas dan op. Dan hebben ze het meestal niet over hoe het bedrijf jou onder alle omstandigheden zal beschermen of onvoorwaardelijk van je zal houden. Je weet wel, zoals het in goede gezinnen zou gaan. Hun beweegreden is waarschijnlijk veel meer een eenzijdige vorm van opoffering: die van jou.
Door het beeld op te roepen van een familie, geef je aan ‘alles doen wat ook maar nodig is’ bijna vanzelf waarde. Je werkt niet alleen avonden door of slaat een vakantie over om de omzet te verhogen; nee hoor, dat doe je voor de familie. Zo’n botte en emotionele claim is alleen nodig als iemand probeert om jou je rationele zelfbelang te laten vergeten.
Je hoeft niet net te doen of je in je bedrijf allemaal familie bent om voorkomend te zijn. Of vriendelijk. Of beschermend. Al die waarden kun je nog veel beter tot uitdrukking brengen via principes, beleid en – het belangrijkst – gedrag.
Bron: Sprout
Lees verder en word verstandiger met het maken van een keuze voor wie je gaat werken!