Schoonmaken op kantoor: zelf doen of uitbesteden?

Als eigenaar of directeur van een bedrijf zijn er veel beslissingen die moeten worden gemaakt. Ook de vraag hoe er kan worden gezorgd dat de werkvloer schoon blijft, is er eentje die voorbijkomt. Huur je hier een schoonmaakbedrijf voor in, of neem je er een medewerker voor in dienst? Of kies je ervoor om dit allemaal niet te doen, en zelf zo nu en dan de handen uit de mouwen te steken?
Iemand moet het doen, maar wie?
De laatstgenoemde optie, zelf het schoonmaakwerk opknappen, is er eentje die eigenlijk alleen haalbaar is in een heel klein bedrijf. Een werkvloer met slechts een paar medewerkers, denk aan een handvol of net iets meer of minder, die gezamenlijk het hele bedrijf runnen. Of denk aan een ZZP’er, een kleine zelfstandige die ergens een werkruimte huurt, of een VOF van twee personen met een kleine kantoorruimte.
Zo’n kleine ruimte vraagt niet al te veel onderhoud, en kan gemakkelijk schoon worden gehouden. Dat gebeurt vaak tussen neus en lippen door, en is in een dergelijk klein bedrijf vaak de normaalste zaak van de wereld, waar niemand moeilijk over doet. Zeker niet als er niet alleen naar de medewerkers wordt gekeken, maar ook de eigenaren niet te beroerd zijn de handen uit de mouwen te steken, en daarin zelf het goede voorbeeld geven. Eventueel kun je maandelijks of wekelijks eens iemand langs laten komen voor het wat grotere werk, maar met vereende krachten en genoeg schoonmaakmaterialen kom je zelf vaak een heel eind.
Een eigen schoonmaker of een schoonmaakbedrijf?
Is zelf schoonmaken geen optie, wat bij een wat groter bedrijf al snel het geval is, dan is het verstandig hier een professional voor in te huren. Ook dit kan op verschillende manieren gebeuren. Kleine en middelgrote bedrijven kiezen er niet zelden voor om zelf een schoonmaker in loondienst te nemen, en zo gedurende een vast aantal uren per week een vaste kracht te hebben die de boel netjes houdt. Grotere bedrijven pakken het meestal anders aan, en sluiten een contract met een schoonmaakbedrijf, zodat er iedere dag of een aantal keren in de week door verschillende medewerkers kan worden schoongemaakt.
Afhankelijk van de wensen kunnen de medewerkers van dit bedrijf tijdens werkuren aanwezig zijn om bijvoorbeeld het sanitair schoon te houden en andere werkzaamheden uit te voeren. Grotere klussen, of zaken die te veel herrie veroorzaken, worden dan vaak na kantoortijd uitgevoerd. Dan komen de stofzuigers tevoorschijn, en wordt het gebouw weer helemaal klaar gemaakt voor de nieuwe werkdag.