SEO tips voor kleine bedrijven

SEO is niet alleen voor grote bedrijven met een enorm marketingbudget. Het verbeteren van je vindbaarheid kan heel gemakkelijk. Met onderstaande tips en tools kunnen potentiële klanten gemakkelijker met je bedrijf in contact komen.
Google Mijn Bedrijf
De eerste stap is om je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf en Bing Places For Business. Deze tools zorgen ervoor dat jouw bedrijf verschijnt in de zoekresultaten zodra gebruikers relevante zoekopdrachten intypen. Zij zien dan jouw adres, openingstijden, telefoonnummer, reviews en foto’s van je winkel. Aanmelden is eenvoudig en binnen een paar minuten staat je bedrijf online. Zo krijgen potentiële klanten een goed beeld van je aanbod en dat zonder al het gedoe van een website!
Reviews van kleine bedrijven
Recensies zijn erg belangrijk. Een review geeft weer hoe klanten over je aanbod en diensten denken. Positieve reviews zijn ideaal, omdat mond-tot-mond reclame toch het allerbeste werkt om klanten te werven. Maar ook negatieve reviews zijn handig, hoewel dat in eerste instantie niet zo lijkt. Door juist open te staan voor feedback, krijg je een beter beeld van de behoeftes en verwachtingen van je doelgroep.
Recensies zijn geschikt voor sociale media of Google Mijn Bedrijf. Het werven gaat gemakkelijker als er iets tegenover staat, zoals een kortingscode of gratis verzending bij een volgende bestelling.
Meld je aan in de bedrijfsgids
Een bedrijfsgids klinkt een tikkeltje ouderwets, maar dat is het niet. Google beoordeelt jouw positie in de zoekresultaten niet alleen op basis van je content, maar ook aan de hand van de autoriteit van jouw bedrijf. Links van andere websites naar jouw bedrijf, versterken die autoriteit. Verzoek daarom lokale bedrijfsgidsen om jouw bedrijf op te nemen. Veel bedrijfsgidsen doen dit gratis.
Hoe pak je dat aan? Stel een algemene e-mail op waarin je je bedrijf voorstelt en doe het verzoek om jouw bedrijf op te nemen in de bedrijfsgids. Stuur deze e-mail naar verschillende bedrijfsgidsen en je zal zien dat veel bedrijfsgidsen ervoor openstaan.
Sociale media
Sociale media bieden de makkelijkste manier om in contact te komen met je klanten. Via Facebook kunnen potentiële klanten vragen stellen, openingstijden bekijken en updates lezen over je bedrijf. Instagram is het meest geschikte platform om te inspireren. Doordat het alleen bestaat uit foto’s, kan je gemakkelijk je aanbod weergeven. In principe heb je geen website nodig. Een sociale media pagina is snel aangemaakt, eenvoudig te onderhouden, goedkoop en maakt de communicatie tussen jou en klanten makkelijker.
Blogs schrijven – focus op lokaal
Heb je een website met een blogpagina? Schrijf dan SEO blogs. Inspiratie voor blogs kan je vinden via de gratis tool Google Search Console. Deze tool geeft aan waar gebruikers naar zoeken en wanneer jouw website in beeld komt. Als kleine ondernemer versterk je je positie het gemakkelijkst door lokale zoekwoorden toe te voegen aan het artikel. Schrijf bijvoorbeeld een blog over evenementen in de buurt waar jouw bedrijf ook aanwezig is of maak een case van een opdracht die je hebt uitgevoerd.
Heb je geen tijd of zin om regelmatig teksten te schrijven? Maak dan gebruik van tekstschrijvers van reclamebureaus. Zij kunnen op regelmatige basis een relevante SEO blogs schrijven die kunnen helpen om jouw positie in de zoekresultaten te verbeteren.