Vooruitzien is overleven: zo reken je als zzp’er af met coronastress

De coronacrisis heeft het zzp-landschap volledig op zijn kop gezet. Nog nooit was het zo onduidelijk hoe de toekomst eruit zal zien. Als ondernemer wil je in deze onzekere fase de juiste keuzes maken om ook in het leven na corona je brood te verdienen. Hoe kun je bepalen welke acties je nu moet ondernemen om straks succesvol te zijn? Scenarioplanning biedt uitkomst.
Wat gaat er binnen mijn branche veranderen?
Deze vraag is niet met zekerheid te beantwoorden. Hoe diep je er ook over nadenkt en hoeveel je er ook over leest; verder dan een goed onderbouwde inschatting zal je niet komen.
Het enige dat je momenteel met zekerheid kunt zeggen, is dat het gedrag van consumenten door de coronacrisis in veel branches drastisch verandert. De kans is groot dat dit in jouw branche ook gaat gebeuren. Dergelijke onzekerheid geeft veel zzp’ers een onrustig gevoel en maakt het moeilijker om te kiezen aan welke acties jij nu jouw kostbare tijd besteedt.
Wat is scenarioplanning?
Wanneer mensen over scenario’s nadenken, zijn ze intuïtief geneigd om alleen over korte termijn scenario’s na te denken, die een positieve uitkomst hebben en het meest waarschijnlijk zijn. Vooral voor ondernemers is een dergelijke instelling levensgevaarlijk. Zelfs als je met 80% zekerheid een voorspelling kunt maken, wil je namelijk niet al je pijlen op die ene uitkomst richten. Want wat gebeurt er dan als je er toch naast zit? Door in scenario’s te denken ben je beter voorbereid op verschillende uitkomsten en sta je straks niet met lege handen.
(Lees beslist verder - men gaat nog uitgebreid in op het HOE van de SCENARIOPLANNING voor jou!)
Bron: ZZP Servicedesk