Waarom je conflicten op de werkvloer juist wel moet aangaan

Ruzies op de werkvloer – elke organisatie heeft ermee te maken. Voor sommige organisaties is het belangrijk om onderlinge frustraties vroeg te signaleren. Maar soms is het beter om een conflict te laten gebeuren. ‘Kun je dat als organisatie, dan is dat een teken van vertrouwen.’
Volgens het populaire boek Deep Democracy, van psycholoog Myrna Lewis, zijn conflicten niet alleen onvermijdelijk, ze zijn ook essentieel voor organisaties. Mits de conflicten maar mét elkaar worden gevoerd – en niet tegen elkaar. Dat maakt besluiten namelijk krachtiger. De drie organisaties DELA, Actief Werkt! en Considerati weten wat de impact van gezonde en ongezonde conflicten op de werkvloer kan zijn. Dit is hoe deze organisaties daarmee omgaan.
DELA:
‘Als je elkaar vertrouwt, durf je conflicten juist aan te gaan’
Coöperatie DELA heeft ervoor gezorgd dat iedereen binnen het bedrijf de juiste weg weet om ongewenst gedrag aan te kaarten en conflicten bespreekbaar te maken. Het kennismakingsprogramma voor nieuwe collega’s kent zelfs een dagdeel met het spelen van het spiegelspel, waarin feedback geven en ontvangen centraal staat. Belangrijk in een lerende organisatie, zegt Chantal Grassère, P&O-adviseur. ‘We hebben vijf vertrouwenspersonen, uit alle lagen van de organisatie. We maken de stap laagdrempelig voor onze collega’s. Zo hebben we video’s gemaakt waarin de vertrouwenspersonen zichzelf voorstellen. Ook schrijven ze regelmatig blogs op onze app Voor elkaar die onze medewerkers gebruiken. We willen dat collega’s de weg weten als ze iets bespreekbaar willen maken. Dat vinden nieuwe medewerkers ook fijn, zo blijkt uit de feedback die we krijgen.’
Bron: MT