Wanneer loont het zich om 'eh' te zeggen tijdens een vergadering?

Woorden zeggen meer dan je denkt. Het gebruik van opvulwoorden als ‘eh’ en ‘nou’ kan ervoor zorgen dat je onzeker overkomt op je toehoorders, maar je kunt er ook profijt hebben van hebben. In deze drie gevallen werken de ‘eh’s’ en ‘nou ja’s’ in je voordeel.
Als ondernemer ben je in feite een supermanager: je bent continu in vergadering met talloze partijen, en probeert de neuzen telkens dezelfde kant op te krijgen. Enige overredingskracht is dan wel belangrijk en een manier om anderen van jouw standpunt te overtuigen, is door de juiste woorden te gebruiken.
Oftewel: gebruik geen woorden die je onzeker kunnen laten overkomen. Woorden als ‘eh’ en ‘ach’ doen al snel afbreuk aan de kracht van je boodschap. Toch zijn er soms momenten waarop het wel handig is om opvulwoorden te gebruiken, betoogt Harvard-docent Allison Shapira. Ze geeft op Harvard Business Review drie voorbeelden van situaties waarin opvulwoorden je als ondernemer verder helpen.
1. Bij het geven van feedback
Geef je iemand feedback, dan kan het nuttig zijn om opvulwoorden en -zinnen te gebruiken, zoals ‘gewoon’, ‘simpelweg’ of ‘we zouden kunnen overwegen’. Door het gebruik van dergelijke opvulwoorden verzacht je de toon van je corrigerende boodschap. Dat kan beter overkomen op de persoon aan wie je feedback geeft.
Lees meer... er zijn nog talloze andere redenen om 'eh' te zeggen!
Bron: Sprout