We hadden al Green Washing - Nu is er ook Woke Washing

Als merk een vuist maken tegen sociale ongelijkheid, maar het stiekem vooral voor de centen doen: critici noemen het ‘woke-washing’. Wat te doen wanneer je als bedrijf de wereld daadwerkelijk mooier wil maken?
Weer wat geleerd: we zijn tegenwoordig steeds vaker ‘woke’. Althans, dat schrijft een journalist van Vrij Nederland vandaag in een essay. Woke, wij hadden er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord bij Sprout, maar het komt er simpelweg op neer dat je je bewust bent van sociale ongelijkheid, dus het welbekende rijtje van gebrek aan inclusiviteit, #MeToo en klasseverschillen.
De strekking van het essay is: in de basis is het zonder meer sympathiek, maar het moet niet zo ver gaan dat woke een pose wordt. Dan kan het zorgen voor verdeling in de samenleving. Het magazine spot – en daar wordt het interessant voor ons – zo’n pose bij het bedrijfsleven. Maak kennis met de term ‘woke-washing’ – what will they think of next?
Woke-washing
Woke-washing, zo leren wij uit een bijzonder interessante analyse uit The Guardian, is de woke-variant van het inmiddels ingeburgerde greenwashing, waarbij bedrijven zich groener voordoen dan ze in feite zijn. Denk bij greenwashing aan de duurzame Conscious-lijn van H&M, terwijl de corporate zijn overgrote omzet behaalt met milieu-onvriendelijke fast fashion-praktijken.
Bron: Sprout